[]
[] [firmabil.no] []

De 4 samuraier


Trygve Bæra



BILTEST: Fire japanske bilmerker står på startstreken denne gang for å understreke SUV-dominansen fra soloppgangens land. To av bilene skilte seg tidlig ut i en knallhard kamp om å bli testens vinner.

De to nyeste, Mazda CX-5 og Subaru XV utfordrer de to veletablerte konkurrentene Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai.

De fire har flere fellestrekk – og noen ulikheter. Alle har dieselmotor, og bilene er skreddersydd for norske forhold, med sin høye bakkeklaring og firehjulsdrift, men de er ikke like praktiske som man kunne forvente.

At bilene er høye, har to sider. Du setter deg inn i, ikke ned i, setene. Samtidig må bagasje og annen last løftes høyere enn i en vanlig stasjonsvogn. Er det lastevolum du setter høyt på ønskelisten, er en stasjonsvogn som regel å foretrekke.

Den som skiller seg mest ut i dette selskapet er Subaru XV. Ikke bare er den alene om å ha permanent firehjulsdrift, karosseriet er også 5 cm lavere enn på ASX og Qashqai, og hele 14 cm lavere enn på CX-5. Dette går ikke på bekostning av bakkeklaringen, men bagasjevolumet er betydelig mindre enn hos konkurrentene. Med alle fem seter i bruk, er bagasjerommet 125 liter mindre i XV enn i CX-5.

CX-5 er den største av de fire testbilene, her utfordrer den VW Tiguan. Det skiller 25 cm i utvendig lengde ned til minstemann, som er ASX. Akselavstanden er for eksempel 7 cm større enn på Nissan Qashqai og 3 cm større enn på ASX.

 
Begrenset sikt

En grunn til at mange velger en SUV er at de sitter høyere enn i en vanlig stasjonsvogn, med god oversikt over trafikken. Noen setter også pris på følelsen av å sitte tryggere enn i en lav bil.

En ulempe med denne karosseriformen er at det er vanskelig å vite hvor bilene «begynner og slutter». Eksteriørdesignen går på bekostning av utsynet fra førerplassen, både ute i trafikken og ved parkering. Lav bakrute og bred C-stolpe reduserer siktsonene.

Det er derfor ikke tilfeldig at alle fire testbilene er utstyrt med ryggekamera. Sagt på en annen måte; hvis du kjøper et lavere utstyrsnivå, bør du absolutt vurdere å krysse av for ryggekamera på listen over ekstrautstyr. Siktproblemet er minst i ASX og CX-5, rett og slett fordi designerne har latt blyanten løpe i en noe mer fornuftig linje bakover.

Fra førersetet i Qashqai finner vi et oversiktlig og enkelt dashbord med tradisjonell design og med store, lettleste instrumenter. Interiøret gir god kvalitetsfølelse, samtidig som Qashqai gir god sittekomfort.

Det er Qashqai sammen med nykommeren CX-5 som har de beste setene i testen. Dashbord og dørpaneler i CX-5 er trukket med materialer med myk overflate. Mazdas designere har holdt seg langt unna hardplast.

Hvis vi hevder at interiøret i ASX ikke vil gå inn i historien som noen minneverdig designperle, må vi plassere XV i samme bås – men ikke misforstå oss, førermiljøet i begge bilene er enkelt og funksjonelt. Skinnsetene i ASX er litt for glatte til å by på fullgod sidestøtte, og dessuten savner vi mulighet for å kunne vinkelregulere sitteputa mer i bakkant.
 
Lasteplass på det jevne

Bagasjevolumet er størst i CX-5, og den er den eneste av de fire som nærmer seg en vanlig stasjonsvogn i familiebilklassen når det handler om bagasjeplass. Bagasjerommet i Subaru XV er for eksempel bare 30 liter større enn i Golf.

En detalj er det at du må løfte bagasjen forholdsvist høyt når den skal inn og ut av bilene – vi snakker om rundt regnet 75 cm. En annen ting er at det er stor forskjell på ståhøyde under den åpne bakluka.

Det skiller faktisk hele 15 cm mellom de fire bilene på dette punktet, en forskjell som for mange staute nordmenn innebærer kul eller ikke kul i hodet når bagasjen for helgeturen skal lastes inn.

Ingen av bilene kan skryte av spesielt god benplass i baksetet. Den er likevel best i XV, og med en sjåfør av ”normal” lengde i førersetet, er det 4 cm mer plass til bena for passasjeren i baksetet på XV enn i både ASX og CX-5.

Selv om bakseteryggen i ASX kan stilles i to posisjoner, sitter vi ubehagelig rett i ryggen også når ryggen står i bakerste posisjon.

LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Mazda CX-5
- Testvurdering og poeng Mitsubishi ASX
- Testvurdering og poeng Nissan Qashqai
- Testvurdering og poeng Subaru XV

Først publisert i Bil 7-2012.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: