Når fornuften seirer
FØRSTEINNTRYKK: Skoda har ambisiøse planer og skal innen 2018 nesten doble produksjonen. Rapid er et viktig redskap. Den nye modellen skal tette gapet mellom Polo-baserte Fabia og Golf-baserte Octavia. Rapid er en nøktern, praktisk 5-seter med et enormt bagasjerom og mange smarte løsninger. Et viktig moment er at den skal prises aggressivt for å appellere til kunder som normalt ville velge en bruktbil. Norsk pris er foreløpig ikke fastsatt, men vi vil trolig se innstegsmodeller til godt under 200.000 kroner når bilen er på plass ved årsskiftet. Rapid skal selges på en rekke markeder. Først ut er Tsjekkia i september, deretter følger flere europeiske land suksessivt mens Kina får en egen modell i 2013. Den er ifølge Skoda tilpasset kinesisk smak med hensyn til utstyr og kjøreegenskaper. Markeder hvor Seat er representert, vil få en tilsvarende modell under navnet Seat Toledo. Dermed blir Rapid en viktig volumselger på en rekke markeder. Ny kurs Selv om Rapid kan minne om en Jetta, er den vesentlig mindre enn VW-slektningen - 16 cm kortere, 7 cm smalere og 2 cm lavere. Likevel har Rapid fått plass til 40 liter mer bagasjerom. Og i motsetning til Jetta som er en sedan, er Rapid en 5-dørs kombikupe med stor bakluke. Columbi egg En ulempe er at bagasjeromsgulvet er så dypt at man må løfte gjenstander som skal lastes inn over en relativt høy terskel. (saken fortsetter under) «Simply Clever»-løsninger er noe vi er vant med fra Skoda, og Rapid har for eksempel en isskrape plassert i tanklokket, refleksvest i en egen skuff under førersetet, USB-kontakt på senterkonsollen, søppelbøtte i døren og multimedia-holder, for bare å nevne noe. Minimalistisk Standardsetene gir minimalt med sidestøtte, dashbordet og det meste av interiøret er støpt i hardplast, navigasjonen er av enkleste sort med liten skjerm – men alt fungerer, og bilen tar deg fra A til B uten viderverdigheter. For mange er dermed bilbehovet dekket. Skoda vil tilby Rapid med fire alternative bensinmotorer og tre for diesel. 1,2 TSI med 86 eller 105 hestekrefter, samt 1,6 TDI med 90 eller 105 hk blir nok de mest attraktive for norske forhold. Smidig Understellet er ikke av de mest påkostede, noe som merkes godt om man prøver seg på litt sportslig kjørestil på ujevn asfalt. Rapid trives best i mer sedate hastigheter. For Norge blir Green Tec-modellene med stopp/start etc. mest aktuelle på grunn av lave utslippstall og dertil hørende avgifter. Først på høstens bilutstilling i Paris får Rapid sin offisielle debut, før den begynner å rulle på tsjekkiske veier. Til Norge kommer de første bilene mot slutten av året, og det er dermed fortsatt en stund til vi får vite hva prisene blir.
Konkurrenter: 5-dørs kombikupeer og stasjonsvogner i Polo-klassen, bruktbil Artikkel fra www.firmabil.no URL: |