Årlig PKK for eldre
Nå har EU-kommisjonen lagt frem forslag som blant annet betyr årlig kontroll for eldre biler. Det var kommisær for Samferdsel, Siim Kallas, som la frem forslaget om skjerpet PKK (eller EU-kontroll som mange av en eller annen grunn kaller det - det er da ikke EU som skal kontrolleres?) Forslaget inneholder dagens hovedregler, med første kontroll etter fire år og deretter kontroll hvert annet år. Men så kommer innstrammingene: etter at bilen har fylt 160.000 km, skal den inn til årlig kontroll. Årlig kontroll skal også gjelde for taxi og for biler med oppgaver som for eksempel legevaktkjøring. Det er forresten flere land, allerede, som praktiserer årlige kontroller. Motstanderne peker på at de som kjører såpass gamle biler gjerne er de som ikke har råd til annet, og at de vanskelig kan tåle de utgiftene en ekstra kontroll vil medføre. Og de får følge av tunge stemmer, som for eksempel den fra ADAC, Europas største bileierorganisasjon: - Nå skal kommisjonen suge enda flere penger ut av bilistene, sier de, - selv om det slett ikke er påvist at kortere kontrollintervaller vil føre til økt trafikksikkerhet. Det er bare en halv prosent av alle trafikkulykker som har sin bakgrunn i tekniske mangler, sies det derfra. Ikke uventet er både TÜV og Dekra positive. Disse testinstitusjonene peker på at jo eldre bilene er, jo flere problemer er det med dem Det er litt interessant at den tyske samferdselsminister for lengst har antydet at disse planene (som det lenge har gått rykter om) slett ikke oppfattes som positive i hans departement. Etter at forslaget nå er presentert skal det diskuteres både av Parlamentet og medlemsstatene – det er med andre ord langt frem. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |