[]
[] [firmabil.no] []

Formula Student – Stavanger først


Jon Winding-Sørensen



For første gang er norske studenter med i Formula Student-konkurransen. Ikke bare med ett, men med tre lag. Stavanger vant den første etappen, de var først blant de norske til å kvalifisere seg.

Endelig er Formula Student-konkurransen i gang på Silverstone. Siden torsdag har lagene gjennomgått en rekke øvelser.

Bilene skal godkjennes i alle ender av de strengeste dommerne, og lagene skal gjøre en skikkelig presentasjon der alt, fra det tekniske til hvordan man skaffet sponsorer og har brukt pengene, gjennomgås kritisk.

Bommer du på en av disse eksaminasjonene, kan laget pakke sammen før bilen har beveget seg for egen maskin en eneste gang.

Flere enn 3000 ungdommer er samlet på denne banen, de kommer fra universiteter og høyskoler over store deler av verden – og for første gang er altså også norske med. 

Høyskolen i Østfold, NTNU i Trondheim og Universitet i Stavanger er på plass, og alle er nå klare til å kjøre.

Stavanger ble altså først av de norske lagene. Nesten ikke et problem.  Litt morsomt for oss også, BIL har fulgt dette laget siden de startet med de første planene da skoleåret så vidt hadde startet i fjor.

Og det er over 10 år siden vi skrev om Formula Student første gang.

Østfold hadde noen ting de måtte rette opp. Catchtank, for å samle opp oljerester, firewall og gulvet var blant det som måtte ordnes. Men hvert lag har med sitt eget verksted, bokstavelig talt, så disse «bagatellene» ble ordnet i løpet av torsdagskvelden.

Det var med andre ord to norske lag som kunne delta i en slags æres- & åpningsparade på banen i går.

For NTNU hakket det litt i noen av presentasjonene torsdag, og fredag fikk de problemer med støymålingen, kanskje fordi motoren bare dro på tre sylindre. Det hele endte imidlertid med godkjent der også, slik at alle de norske lagene kommer til start.

Det kan jo tilføyes at Stavanger ikke bare var først gjennom av de norske, det er også de som ligger tettest på den tillatte minimumsvekten. De fikk sin bil veid inn til 258 kg, NTNU var en fattig kilo tyngre og Østfold endte på 313,5 kg. Torsdagens modifikasjoner var nok ikke akkurat vektoptimaliserte!

Det er i dag alvoret starter, med blant annet noen aks- og sprint-øvelser. Og dette er skikkelige greier, vi snakker hardbarka racerbiler her. Ganske små riktignok, men med så seriøse prestasjoner at noen nå for alvor begynner å bygge på vinger, marktrykk begynner også å bli en faktor i denne racingklassen.

Stavanger-folket skjelver nok litt akkurat nå. De knakk nemlig en stub-aksel under testing. Heldigvis hadde de en reserve, slik at så langt er ting under kontroll.

Men de tåler ikke en knekk til. Heldigvis er det våt bane i dag – det betyr mindre påkjenning på drivverket under disse øvelsene.

Også Trondheim er glade for fuktig overflate. Begge disse to lagene har nemlig felles komponenter i drivlinjen, og begge frykter for at de har fått komponenter som ikke er helt pålitelige.

Derfor begynner vi kanskje å få en følelse av at for begge disse lagene, begynner det å bli viktigere å fullføre enn å vinne.

Det er i morgen, søndag, det store slaget står, da er det skikkelig banekjøring, der de som er mest racerbilaktige kommer til å vinne. Men der det er en nesten like stor prestasjon å komme seg til mål.

BilNorge skal holde dere oppdaterte.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: