BMW lar kundene rope ut
Med direkte tilbakemelding fra kundene på egne nettsider, skal BMW sette ny standard i kundeservice. Rangering skal gis fra én til fem stjerner, og tilbakemeldingene skal legges på hjemmesidene til hver enkelt BMW-forhandler. For selv om kundene til BMW stort sett er storfornøyd med bilen, har ikke tilliten til forhandler- og verkstednettverket vært på topp – i hvert fall om man ser på AutoIndex som utgangspunkt. Av de 23 merkene i AutoIndex, havner BMW på syvende plass på forhandler-listen, men helt nede på 18. plass på verkstedlisten. – Dette er en modig avgjørelse, sier Kjetil Myhre, markedsdirektør i BMW Group Norge. Og det kan man være enig i. En kjapp kikk på nettsidene til for eksempel Bavaria Oslo viser en stor variasjon blant tilbakemeldingene. Selv om fire- og fem-stjerners tilbakemeldinger ligger jevnt nedover listen, er det også en del lavere rangeringer. For å fortjene full pott, må kundetilfredsheten overstige 95% – alt under 20% fortjener én stjerne. Kunder kan logge inn på BMW-forhandlerens nettside med en egen kode som blir gitt ved salg- eller service-tjenester. Kommentarene blir synlig på nettsidene i 90 dager etter publisering. Produktkommentarer og åpne tilbakemeldinger er ikke noe nytt på internett, sider som eBay, TripAdvisor og Komplett.no har tilsvarende løsninger for produktene de selger eller formidler. Men i bilbransjen er dette helt nytt, i følge BMW. Ikke alle forhandlere ser ut til å ha rullet ut det nye systemet, men om du er nysgjerrig på hvordan din lokale BMW-forhandler gjør det, kan du finne forhandleren på BMW.no sin forhandlerliste. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |