[]
[] [firmabil.no] []

BMW 320d – klassens gullgutt


Odd Erik Skavold Lystad



NETTKJØRT: Dette er bilen som gjør det bra i alle fag, ikke minst i gymnastikk.

Når jeg tenker tilbake på min egen tid i grunnskolen, tror jeg ikke det var noen som glimret i alle fag. Enten var de veldig flink i matematikk, eller samfunnsfag (o-fag, noen?), kanskje i norsk, eller kanskje aller helst i gymnastikk.

Men i alle sammen? Nei, det var det dårlig med.

I så måte er siste generasjons 3-serie et lite unikum.

Matematikk
Matematikk-kunnskapene er det ingenting å si på. Tall som 163 hestekrefter og 380 Newtonmeter gir 0-100 på 8,1 sekunder og toppfart på 225 km/t.

Men de avanserte kalkulasjonene til BMWen sørger for at når man legger disse sammen, ender man opp med et blandet forbruk på 0,44 liter på mila. Vår erfaring er at det innebærer veldig defensiv kjøring, men at det burde ikke være helt umulig å oppnå. Imponerende.

Gangetabellen hjelpes av åtte trinn i en automatkasse som girer helt sømløst. Dobbel-clutch? Nei, det trenger man ikke i annet en høy-ytelsesbiler, mener BMW. Når man kjører 320d er det ikke vanskelig å være enig.

Ønsker man å gire manuelt, finnes det to fine hendler bak rattet – høyre girer opp, og venstre girer ned. Akkurat slik det skal være. Girspaken tilbyr også manuell. Skyv spaken mot deg, og trekk tilbake for å gire opp – dytt frem for å gire ned. Igjen; helt riktig.

Historie og kunst og håndverk
BMW er ikke nostalgiske i sin design, men man er aldri i tvil om at det er en BMW. Den mest aggresive snuten blant dagens BMW-modeller inneholder den klassiske nyregrillen og flotte frontlykter, som kombinerer LED og xenon.

Hofmeister-knekken er selvsagt tilstede, og på bakenden sitter baklysene med LED-striper, og gjør bilen riktig så stilig. Proporsjonene er klassisk 3-serie – lang snute, kort hekk. Uten at det går ut over praktiske egenskaper. 480 liters bagasjerom og bakseteplass nok for godt voksne mennesker gjør at man har en god allround-bil.

Musikk
De musikalske egenskapene til 320d er todelt: Det er sangstemmen, og det er lydene den kan spille av innvendig.

Sangstemmen er ikke veldig imponerende. Noe støyete motor, og en tydelig diesel-dur (eller er det moll?) gjør at man heller vil justere litt på lyden den kan produsere innvendig.

Musikkanlegget er nemlig glimrende, og spiller høyt og klart – enten du hører på DAB-radio, CD, tilkoblet MP3-spiller/mobiltelefon, snakker i mobiltelefon over Bluetooth eller får instruksjoner fra navigasjonen.

Gymnastikk
Så var det denne gymmen da. Faget hvor mange som ellers var skoleflinke, plutselig hadde «glemt» treningstøyet. Eller hadde «vrikket ankelen» i trappa kvelden før. Eller ...

Men her er det ingen unnskyldninger. Dette er faget BMW kan best. Her skal det danses, lekes, løpes og spilles.

Med et enkelt knappetrykk, skifter BMWen fra sofamodus (Comfort) til løpemodus (Sport), og videre til sprintermodus (Sport+).

I sprintermodus stiver den seg opp, og tar alle utfordringer du kan kaste på den med strak arm. Tørr asfalt, våt asfalt, asfalt med litt grus på – «prøv meg» sier den gjennom både ratt og sete. Og prøver den gjør jeg, og bilen svarer riktig med den største selvfølgelighet hver gang.

Gym var alltid mitt favorittfag også. Jeg og BMWen koser oss sammen, helt til klokka ringer.

Friminutt
For gymtimene varte aldri evig, og når det var tid for å koble av, ta en pause, var det greit å finne et sted som var litt rolig.

Og også her utmerker bilen seg. I sofamodus cruiser den bekymringsløst nedover norske landeveier – med alt det innebærer.

Setene er meget gode, og kjørestillingen er perfekt. Jeg setter på litt god musikk, og peker BMW-snuten mot Oslo igjen.

For en skoledag.

Hvem hadde vel trodd at skolelyset, den som gjør alt perfekt, skulle være så moro? Jeg gleder meg til klokka ringer igjen.

 

FAKTA BMW 320d Sportsautomat

Motor:

4-syl. rekkemotor, 1995 ccm.

Effekt:

120 kW (163 hk) v/ 4000 o/min. 
380 Nm v/1750-2750 o/min.

Mål:

462 x 181 x 141 cm (L/B/H)

Akselavstand:

281 cm.

Egenvekt:

1430 kg.

Aks. 0-100 km/t:

8,1 sek.

Toppfart:

225 km/t.

Snittforbruk:

0,44 l/mil.

CO2-utslipp:

117 g/km.

Pris fra:

kr 405.100

Pris som prøvekjørt:

kr 600.120

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: