[]
[] [firmabil.no] []

Dropper service, får trøbbel underveis


Tekst: Haakon Førde. Foto: DAF



LASTEBIL: En signifikant andel av lastebilers driftsavbrudd og assistansebehov skyldes ganske enkelt forsømte vedlikeholdsintervaller, melder DAF ITS.

Når er det neppe noen bombe at det betyr trøbbel å gi blaffen i service og vedlikehold, men det er alltid greit å få sunn fornuft bekreftet av tall.
 
Tallene fremkommer i forbindelse med  40-årsjubileumet for DAF ITS, den internasjonale assistanseavdelingen.
 
I følge DAF selv var de banebrytende med sitt ITS-system da det ble etablert i 1972, og regner seg fortsatt blant de ledende slike tjenester i bransjen.
 
ITS står for International Truck System, og dekker i dag 49 europeiske land på 10 språk døgnet rundt hele året.
 
DAF er som kjent eid av Paccar, og systemet skal etter sigende være inspirasjonen til at Paccar i 1998 opprettet et tilsvarende system i USA for sine amerikanske døtre Kenworth og Peterbilt.
 
I dag har selvsagt alle merker en tilsvarende assistanseordning. DAF understreker på sin side organiseringen av sitt system helt sentralt i bedriften, sammen med Paccar-deler og markedsserviceavdelingen som den viktigste suksessfaktoren.
 
- Dermed har tjenesten til en hver tid den aller nyeste informasjonen om teknologi og deletilgang når en bil står fast, forteller Johan Drenth, som er direktør for ettermarkedet i DAF Trucks N.V.
 
- Og i andre enden av dette systemet gir statistikk og rapporter fra ITS-avdelingen meget nyttig informasjon og analyse for DAF-fiorhandlere og flåteeiere som skreddersyr en bilparken etter kjøring og behov.
 
ITS-assistentene på bildet er tilgjengelig på telefon og email. På tide med en app også?

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: