[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes utfordrer


Terje Ringen
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKKET: Med nye A-Klasse forlater Mercedes en plattform og går direkte i strupen på sine konkurrenter.

To generasjoner A-Klasse har vært utstyrt med dobbelt gulv – og bilene har vært høye og totalt annerledes enn konkurrentene fra Audi og BMW. Det doble gulvet var ypperlig for å tilpasse bilen til fremtidige drivlinjer, fikk vi høre, men det gjelder ikke nå lenger.

Nye A-Klasse har fått en mer konvensjonell form, og vil derfor konkurrere mer direkte med A3 og 1-serie.

Tøft beite
Det vil sikkert lokke nye kunder til Mercedes, men konkurransen i dette segmentet blir tøff når også Volvo melder seg på for å få sin del av den kompakte premium-kaka som de siste årene har vært delt mellom Audi og BMW.

Og om ikke lenge er syvende generasjon Golf på markedet, sikkert mer påkostet og praktisk enn forgjengeren. Likevel mener Mercedes de skal selge et par tusen A-Klasse i Norge neste år.

Så hva har de å fare med? Designen er lekker og gjennomført, og materialvalget i interiøret er utsøkt med myke overflater, metall og smarte løsninger.

A-Klasse tilbys med dieselmotorer som A180CDI og A200CDI. De som foretrekker bensin kan velge mellom A180, A200 og GTI-utfordreren A250.

Den norske importøren forventer at de to 180-modellene vil stå for det største volumet takket være gunstige startpriser på henholdsvis kr 263.000 (bensin) og kr 273.000.

Herlig automat
Automatgir er tilgjengelig i alle modeller, mot et pristillegg på kr 21.000 (standard i A250). Vel anvendte penger, spør du meg – her får du nemlig en moderne 7-trinns dobbel clutch-kasse som gir lynraske skift og senker både akselerasjonstid og forbruk så det monner.

Standardutstyret inkluderer blant annet trøtthets- og kollisjonsvarsler. Sistnevnte er ikke like avansert som Volvos standardløsning – men den varsler om potensielle sammenstøt med foranliggende og forsterker om nødvendig bremseeffekten

Fristeler
Utstyrskatalogen til nye A-Klasse er rikholdig, og mye tilbehør som tidligere har vært forbeholdt større og dyrere modeller, lanseres nå for første gang i kompaktklassen.

Bilen selges i tre «linjer» kalt Style, Urban og AMG Sport, og du kan velge mellom utstyrspakker med betegnelse Night, Exclusive og AMG Exclusive.

Ved presselanseringen i Slovenia kjørte vi A200 og A200CDI, motorer som kler bilen svært bra grunnet et solid dreiemoment over et stort register.

I tillegg fikk vi noen runder i en A250 Sport på bane. Med 211 hk er dette en lekker GTI-utfordrer som gjør null til hundre på 6,6 sekunder. Den har et AMG-utviklet sportschassis og spesialutstyr i både eksteriør og interiør – som nettinggrill og røde dekorstriper.

En ting er helt sikkert – det vil komme langt flere A-Klasse på norske veier i fremtiden enn de som ruller der i dag. De første er på plass fra september.

Fakta Mercedes Benz A200 CDI BlueEfficiency

Motor:

4-syl. turbo dieselmotor, 1796 ccm.

Effekt:

100 kW (136 hk) v/3600-4400 o/min.
300 Nm v/1600-3000 o/min.

LxBxH:

429 x 178 x 143 cm.

Akselavstand:

269,9 cm.

Egenvekt m/fører:

1445 kg.

Bagasjerom:

341-1157 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

9,3 sek.

Toppfart:

210 km/t.

Snittforbruk:

0,43-0,46 l/mil.

CO2:

111-121 g/km.

Pris:

ca. kr. 301.500.

Konkurrenter: Audi A3, BMW 1-serie, Volvo V40, Volkswagen Golf

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: