Mercedes utfordrer
FØRSTEINNTRYKKET: Med nye A-Klasse forlater Mercedes en plattform og går direkte i strupen på sine konkurrenter. To generasjoner A-Klasse har vært utstyrt med dobbelt gulv – og bilene har vært høye og totalt annerledes enn konkurrentene fra Audi og BMW. Det doble gulvet var ypperlig for å tilpasse bilen til fremtidige drivlinjer, fikk vi høre, men det gjelder ikke nå lenger. Nye A-Klasse har fått en mer konvensjonell form, og vil derfor konkurrere mer direkte med A3 og 1-serie. Tøft beite Og om ikke lenge er syvende generasjon Golf på markedet, sikkert mer påkostet og praktisk enn forgjengeren. Likevel mener Mercedes de skal selge et par tusen A-Klasse i Norge neste år. Så hva har de å fare med? Designen er lekker og gjennomført, og materialvalget i interiøret er utsøkt med myke overflater, metall og smarte løsninger. A-Klasse tilbys med dieselmotorer som A180CDI og A200CDI. De som foretrekker bensin kan velge mellom A180, A200 og GTI-utfordreren A250. Den norske importøren forventer at de to 180-modellene vil stå for det største volumet takket være gunstige startpriser på henholdsvis kr 263.000 (bensin) og kr 273.000. Herlig automat Standardutstyret inkluderer blant annet trøtthets- og kollisjonsvarsler. Sistnevnte er ikke like avansert som Volvos standardløsning – men den varsler om potensielle sammenstøt med foranliggende og forsterker om nødvendig bremseeffekten Fristeler Bilen selges i tre «linjer» kalt Style, Urban og AMG Sport, og du kan velge mellom utstyrspakker med betegnelse Night, Exclusive og AMG Exclusive. Ved presselanseringen i Slovenia kjørte vi A200 og A200CDI, motorer som kler bilen svært bra grunnet et solid dreiemoment over et stort register. I tillegg fikk vi noen runder i en A250 Sport på bane. Med 211 hk er dette en lekker GTI-utfordrer som gjør null til hundre på 6,6 sekunder. Den har et AMG-utviklet sportschassis og spesialutstyr i både eksteriør og interiør – som nettinggrill og røde dekorstriper. En ting er helt sikkert – det vil komme langt flere A-Klasse på norske veier i fremtiden enn de som ruller der i dag. De første er på plass fra september.
Konkurrenter: Audi A3, BMW 1-serie, Volvo V40, Volkswagen Golf
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |