Dieseltrenden trues
FIRMABIL: To særtrekk er typiske for det norske firmabilmarkedet: Det har de siste årene vært en klar overvekt av dieselbiler. I like lang tid har firehjulsdrevne biler hatt en solid posisjon – ikke minst på grunn av ”hytte-Norge”. Først publisert i Bil 4-2012. Dieseldrevne personbiler og ikke minst stasjonsvogner med dieselmotor opprettholdt en svært høy andel av firmabilsalget i fjor. 43 607 av firmabilkundene valgte ny dieselbil i 2011, det er hele 78 prosent av fjorårets totale firmabilsalg – og en økning på 8,8 prosent sammenlignet med 2010. Men denne trenden kan snu i år. Firehjulsdrevne biler tok i fjor rundt 23 prosent av firmabilmarkedet. Det dreide seg om 12 798 biler, og det var en økning på 3,7 prosent sammenlignet med 2010. Ikke mindre enn 55 775 nordmenn fikk ny firmabil i fjor. Det er en økning på 6,1 prosent sammenlignet med 2010. Dreining mot bensin Hva vil skje i løpet av 2012? Det kan bli en viss dreining fra diesel- og over til bensinmotorer. Dette henger sammen med myndighetenes fokusering på at dieselbilene står for en høy andel av den lokale luftforurensningen. Derfor vurderer man å innføre kjøreforbud for dieselbiler i de store byene i Norge – på dager med høy luftforurensning. Enkelte av bilimportørene registrerte allerede tidlig i 2012 overgang til bensinmotorer for flere bilmodeller. Hos Toyota har man solgt over 90 prosent med bensinmotor for den nye modellen av småbilen Yaris. På firehjulsdrevne Toyota RAV4 har salget av bensinversjonen økt fra 30 til 50 prosent, mens familiebilen Avensis er i ferd med å øke fra 30 til 40 prosent med bensinmotor. – Dette gjelder mottatte bestillinger, mange av bilene er ennå ikke levert. Effekten på registrerte, nye biler vil komme tydeligere i tiden fremover, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge. Også for Mercedes-Benz, Audi og Skoda registreres økende etterspørsel etter biler med bensinmotor ved begynnelsen av 2012. Skoda og Nissan øker Selv om VW, Toyota, Ford og Volvo er de virkelig sterke merkene i firmabilsalg, var det Skoda og Nissan som prosentvis gikk mest frem i fjor, med en økning på hele 31, 6 prosent for Nissan og 20,1 prosent for Skoda. Til tross for at Mitsubishi hadde en gedigen suksess med den nye ASX-modellen, var det bare 18,1 prosent av Mitsubishi-salget som var firmabiler. For Skoda og Nissan utgjorde firmabilene nær dobbelt så mye – nær 35 prosent av salget. Tradisjonelt har Volvo vært et velkjent firmabilmerke i mange år. Men faktisk utgjør Volvos firmabilsalg ikke mer enn 38,5 prosent av personbilsalget for 2011, mens det for BMW utgjorde 50,9 prosent, for Citroën 55,3 og for Subaru hele 57,5 prosent. Volvo V60, Peugeot 508, VW Passat og Ford Focus var alle sammen modeller med sterk fremgang som firmabiler i 2011. På alle fire De mest etterspurte firehjulsdrevne firmabilmerkene er VW, BMW, Subaru, Volvo, Audi og Suzuki – alle med over 1000 solgte i fjor. BMW økte sitt salg av firehjulsdrevne firmabiler med 39 prosent, mens Skoda gikk frem 41,3 prosent. Norges mest etterspurte firehjulsdrevne firmabilmodell var i fjor Suzuki Swift, mens Volvo V70/XC70 og XC60 fulgte tett etter sammen med VW Passat, BMW X1, Skoda Octavia, VW Tiguan og Subaru Forester – alle med over 500 solgte biler i firmabilsektoren. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |