[]
[] [firmabil.no] []

Vil stanse kilometersvindel


Trygve Larsen og Stein Pettersen



BRUKTBIL: Både bransje og myndigheter står sammen i kampen mot svindel med kilometerstand.

– Det er grunn til å tro at svindel med kilometerstanden er veldig omfattende, sier administrerende direktør Stig Morten Nilsen (bildet under saken) i Norges Bilbransjeforbund (NBF).

En stor undersøkelse tyske myndigheter gjennomførte i fjor høst, viste at i så mange som 30 prosent av alle brukte biler som omsettes i Tyskland er kilometerstanden skrudd tilbake.

– Det er ingen grunn til å tro at tallene er noe lavere for bruktbiler omsatt i Norge, sier Nilsen. Han legger til at tallene for Norge trolig gjelder både bruktimporterte og ”norskproduserte” bruktbiler.

 
Belgia i førersetet 

Av europeiske land er det Belgia som har kommet lengst i å forsøke å gjøre noe med problemet. Alle belgiske bilbransjebedrifter er pålagt å dokumentere kilometerstand før og etter at kjøretøyet er fremstilt for service, reparasjon, PKK og lignende.

– I praksis gjelder dette alle aktører som har noen befatning med bilen. Eksempelvis må bilgummiverksteder som skifter dekk, dokumentere kilometerstand på bilen både før og etter at dekkskift er foretatt, sier Nilsen. Nå ønsker NBF å ”importere” den belgiske modellen til Norge.

– I den sammenheng er det viktig å ha med seg Finansdepartementet også. Det finnes en rekke eksempler på at bruktbilimportører ber om alternativ beregning av engangsavgift, og får dette på kjøretøyer med høy kilometerstand, sier Nilsen.

– I etterkant blir kilometerstanden stilt tilbake, og bilen blir solgt med større fortjeneste for forhandleren, mens både staten taper inntekter og bileieren er utsatt for svindel, sier NBF-direktøren.

Han sier at det som gjør det hele vanskelig er å fange opp historikken på bilene fra utlandet.

– Her må vi få myndighetene på banen, sier Nilsen.  Cecra, som er NBFs europeiske moderorganisasjon, har arbeidet hardt for å få EU-kommisjonen til å gripe saken. 

– Cecra har hatt problemer med å få aksept for problemstillingen i EU-kommisjonen, men har til slutt lykkes med å få noen til ta tak dette, sier han.

Nilsen etterlyser at det klargjøres hvem som har ansvaret for dette hos myndighetene.

– Vi er nødt til å få til et samhandlingsprosjekt. Jeg tror ikke det blir noe problem å få med bilbransje og bilbrukerorganisasjonene. Det blir nok verre med departementene, sier Stig Morten Nilsen.
 
Statens vegvesen kontrollerer

– Denne problematikken er ikke ny. Statens vegvesen frykter at denne type kriminalitet kan være mer utbredt enn hva folk er klar over, sier seksjonsleder Anne Grete Henriksen i Statens vegvesen. Undersøkelser de har gjennomført viser enormt sprik mellom faktisk kjørte kilometer og det forhandler har justert kilometerteller ned til.

Det finnes dessverre enkelte useriøse kjøretøyselgere/forhandlere i markedet. Slik juks kan forekomme både for importerte og ikke-importerte bruktkjøretøy. 

Statens vegvesen råder derfor nå potensielle kjøretøykjøpere på bruktmarkedet til å være våkne og sjekke ut hvis de er usikre på om de kan stole på informasjon omkring et brukt kjøretøy de vurderer å kjøpe.

Potensielle kjøretøykjøpere og uheldige kjøretøykjøpere som oppdager tilfeller av slik kriminalitet, anmodes om å anmelde forholdene til politiet.

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: