Riktig utstyr betyr bra bruktbilpris
BRUKTBIL: Du bør så avgjort velge fornuftig og riktig utstyr når du kjøper ny bil. Dette har stor betydning for regnestykket når du senere skal selge bruktbilen. Å velge billigste modellvariant eller «standardmodellen» med den magreste utstyrspakken lønner seg neppe for en kjøper som skal bytte inn bilen igjen etter tre til fem år. Tom Berve, kjedeleder i bilforhandlerkjeden Autogruppen, har mange års erfaring fra bilsalg og billeasing. Han sier dette om valg av utstyr til ny bil: – I dag er xenonlys og automatgir to viktige detaljer som bidrar til å holde bruktbilverdien oppe. Med slikt utstyr har du en attraktiv bil på bruktbilmarkedet om noen år. Men har bilen din totalt mye ekstra utstyr, kan du ikke regne med å få så mye igjen for det. Da snakker vi om navigasjon, skinnseter, soltak etc., sier Tom Berve. Utstyrspakker Alle bilmerker leveres i dag med utstyrspakker i forskjellig omfang. Større og dyrere biler, og ikke minst de mer eksklusive merkene som Audi, BMW og Mercedes-Benz, leveres ofte med utstyr som gir både 100 000 kroner og mer i pristillegg på nybilprisen. Men selv en helt vanlig VW Golf kan utstyres med parkeringsvarslere foran og bak, xenon hovedlys, sportsseter, automatgir og annet praktisk eller sikkerhetsbetont utstyr som drar nybilprisen opp med 30 000 - 50 000 kroner eller mer. Biler produsert i Europa blir som regel «skreddersydd» til den enkelte kunde og dennes ønsker og behov for ekstra utstyr. Biler produsert i Japan, Korea, USA og andre fjerne land blir som regel levert i modellvarianter med «innbakt» utstyr av forskjellig art. En «Comfort»-modell kan være standardmodellen med greit standardutstyr, mens «Premium»-utgaven gjerne har en ganske komplett og omfattende utstyrspakke. Dette kan omfatte skinnseter, automatgir, soltak, bredere dekk og felger, foruten mer sikkerhetsutstyr og mer påkostet interiør. Utstyrskåte nordmenn Norske bilkjøpere er langt mer utstyrskåte ved kjøp av ny bil enn for eksempel svensker. Det har Volvo for lengst oppdaget, og her i landet selger Volvo for en stor del topputgaven kalt Summum, mens den gjerne kan ha en av de minste og mest drivstoffsnille dieselmotorene i de større modellene Volvo V60 og V70. I Sverige er det motsatt, svenske bilkjøpere velger ofte stor motor, men er nøkterne med bestilling av ekstra utstyr eller de dyre utstyrsvariantene. Summum-utgaven som Volvo har tilbudt kjøpere av V60 nå i vinter, har skinn sportsseter med elektrisk regulering, xenonlys, cruise control, regnsensor, ryggesensor, navigasjon, varme også i baksetet, alarm og en rekke sikkerhetsdetaljer i tillegg. Faste løsninger Bygges din nye bil i Japan, blir ventetiden lang dersom du ønsker skreddersøm av den art de europeiske bilfabrikkene kan levere. De fleste japanske bilmerkene, også de som produserer biler i Europa, leverer faste pakkeløsninger knyttet til modellene. Toyota og Subaru leverer for eksempel slike faste utstyrspakker knyttet til hver enkelt modellvariant – fra standardutgaven Comfort til toppmodellen Premium. Og det skiller opptil 150 000 kroner og mer mellom billigste og dyreste modellvariant av Toyota Avensis. Sjekk business-pris Det kan være lurt å sjekke spesialtilbud eller såkalte business-varianter for utstyr og pristillegg før du velger din nye bil. Enkelte bilmerker som satser hardt på firmabilmarkedet, selger visse modeller med mye utstyr i såkalt business-variant. Ved å plusse på 20 000 eller 30 000 kroner på rimeligste modellvariant, kan du få en bil med for eksempel xenonlys, ryggekamera, regnsensor, cruise control, mer avansert klimaanlegg, navigasjon, oppgradert interiør og mer sikkerhetsutstyr. Nærmer det seg modellskifte for den bilen du ønsker deg, kan fabrikken ha lagt ekstra utstyr i den utgående modellen for å holde salget oppe. – Dette kan være et lønnsomt kjøp, fordi det ekstra utstyret gjøre denne bilen til en attraktiv bruktbil om tre-fire år, sier den erfarne bilbransjemannen Tom Berve. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |