[]
[] [firmabil.no] []

Sikkerhetseksperten


Stein Pettersen



BRUKTBIL: Drøyt 33.000 eksemplarer av V70 og XC70 av forrige generasjon ruller på norske veier. Høy status og sikkerhet gjør den til et populært valg for mange.

Nesten 7 år varte V70 N som er Volvos interne modellnavn for bilen som kom i 2000 og ble erstattet i midten av 2007.

Når det gjelder den høyreiste utgaven, het den først V70XC, men skiftet navn til XC70 i forbindelse med lanseringen av storebror XC90 i 2003.

Volvo har vært langt fremme på, og bygget mye av varemerket sitt rundt sikkerhet. Det er lett å kjenne når du setter deg inn – selv i en bil som har blitt over 10 år gammel.

Førermiljøet er en blanding av det klassiske trauste vi kjenner fra 240, samtidig som vi tydelig ser at den moderne tiden og Volvos såkalte «Scandinavian design» har begynt å ta grep. Resultatet er et førermiljø med god ergonomi,lettleste instrumenter og brytere.

Sittekomforten er god, og støynivået er lavt – noe som gjør V70/XC70 godt egnet som langturbil. Plass for øvrig er det også bra med. I baksetet sitter du godt, selv om det kunne vært noe mer plass til beina.

Bagasjeplassen er svært rikelig, og ikke minst lettlastet takket være sine rette kanter og romslige bakluke. Har du behov for mer plass, kan du selvsagt legge ned baksetene. Taklast er også enkelt å få på plass, med store og solide takrails.

Litt overraskende er aldri denne generasjonen av V70 testet i Euro NCAP, men ifølge svenske Folksam som analyserer hvordan biler klarer seg i virkelige ulykker, er den en svært sikker bil.

Både bensin og diesel 

Det finnes godt utvalg i biler, både med bensin- og dieselmotor. Det finnes en toliters turbobensinmotor på 180 hester og en femsylindret 2,4 liters sugemotor med 170. På dieselsiden er den kjente 2,4-literen med 163 hester mest vanlig.

Det finnes også en V70 R med den superfine, men noe tørste, 2,5-litersturboen på 300 hester. Det gjelder også de øvrige turbomotorene, til gjengjeld er de kvikke og morsomme å kjøre.

Både XC70 og V70 finnes med firehjulsdrift. De to første årene ble den levert med en forholdsvis enkel viskøs kobling, mens den senere ble utstyrt med Haldex.

Vær oppmerksom på at begge disse systemene er følsomme på dekkomkrets. Om denne blir avvikende, vil koblingen mellom akslene gå varm og brenne opp. Problemet er desidert største for det gamle systemet, men også nyere biler kan rammes. Det kan bety at om du får punktering og må bytte ett dekk, må de tre andre tas samtidig.

 
En del småkrangling 

V70 er både komfortabel og forutsigbar ute på veien. Styrefølelsen er akseptabel, selv om den ikke er like god som enkelte konkurrenter. Stabilitetskontroll finnes på en god del av bilene, og er selvsagt å foretrekke om du kan velge. XC70 har i tillegg den økte bakkeklaringen som gjør den ekstra velegnet for å forsere høye brøytekanter eller dårlige hytteveier.

Tall fra svenske Bilprovningen og tyske ADAC, viser at kvaliteten nok ikke er helt på samme nivå som eldre Volvoer.

Det er registrert mye slitasje i forhjulsopphenget, også hjullager ser ut til å slites relativt raskt på mange av disse bilene. Sjekk også historikk så godt som mulig, mange av disse bilene har blitt brukt som trekkvogner, noe som kan gi slitasje på dempere bak.

Bensinmotorer som går ujevnt, skyldes vanligvis en ikke ukjent elektronikkfeil. Sjekk også oljelekkasje mellom motor og girkasse, det kan fort koste penger.

Som alltid for biler med automatkasse, kan det være smart å sjekke fargen på oljen – den skal være rød og ikke brun. Det siste er både et tegn på slitasje, og dårlig vedlikehold.

Rust er i svært liten grad noe problem på XC70/V70, da 85 prosent av karosseriet er laget av galvanisert stål, og enkelte utsatte deler er laget av helt rustfritt stål. I tillegg er panseret laget av aluminium og bakluka av plast.

Utvalget av biler er stort, og prisene har blitt presset ganske lavt de siste årene. Om du bruker litt tid til å lete, bør det være mulighet for å skaffe seg en stor, komfortabel og trygg familiebil for en hyggelig pris. 

Fakta om Volco XC70 D5 AWD
 
Først publisert i Bil 6-2012.
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: