Kampen om dråpene
BILØKONOMI: Det er ingen stor kunst å kjøre billig – bare du kan det. Det kan skille 40-50 prosent på forbruket, sammenlignet med en sjåfør som kjører bilen uøkonomisk. Først publisert i Bil 7-2012. På samme bil kan det skille opptil 40-50 prosent på forbruket, dersom sjåføren kjører riktig og har bilen i tipp-topp stand. Kjør gjerne som om du har egg under gasspedalen, og ikke vil knuse skallet… Hva bruker en moderne småbil eller familiebil i dag – og hva brukte en vanlig småbil for 50 år siden? Selv har jeg erfaring fra VW Boble 1200 fra 1962, med 34 hesters, luftkjølt motor og forbruk på opp mot 1,3 liter på mila ved bykjøring om vinteren. På landevei brukte samme bil sjelden under 0,75 liter på mila. I dag kan du kjøre en moderne familiebil av samme merke, VW Golf, på rundt halvliteren i blandet kjøring og knapt 0,4 liter på mila på landevei. Dramatisk Forklaringen er en dramatisk motorutvikling. Dieselmotoren kom i økende grad i vanlige personbiler fra 1970-tallet, og i dag er rundt 70 prosent av nye personbiler i Norge utstyrt med dieselmotor. Stadig mer finjustert elektronikk styrer drivstofftilførsel og motorens forbrenning samt eksosutslippet. I takt med at forbruket synker i de nye motorgenerasjonene, reduseres også eksosutslippet kraftig. Dette sparer miljøet. Men bensinmotoren har ikke tapt i kampen om dråpene. Bilfabrikkene bygger nå bensinmotorer som nærmer seg dieselmotorene i lavt forbruk og så avgjort har stadig mer gunstig eksosutslipp. Samtidig reduseres motorenes volum (og vekt), og i dag leveres for eksempel VW Golf med en 1,2-liters bensinmotor med 105 hk – mens 1,2-literen for 50 år siden bare hadde 34 hester. Løper lettere Nye motorer har mindre innvendig friksjon enn eldre motorer. De rett og slett «løper» lettere og gir mer krefter med lavere forbruk. Her har rallykjøringen gjort sitt. Petter Solbergs rallyinnsats hos Subaru medvirket til at denne fabrikken konstruerte om motorene – først i rallybilene og deretter i standardbilene du og jeg kan kjøpe. Jeg har selv erfaring fra seks forskjellige Subaru-modeller jeg har eid, alle med firehjulsdrift. En 1995-modell Legacy stasjonsvogn med manuelt gir hadde 115-hesters motor og brukte aldri under 0,85 liter bensin på mila på landevei, i blandet kjøring by/landevei var forbruket rundt en liter på mila. En 2010-modell Legacy med 150-hesters motor og automatgir (og samme motorvolum på to liter) brukte bare rundt 0,7 liter bensin på mila på landevei og aldri over 0,85 liter på mila i blandet kjøring by/landevei. En 2011-modell Subaru Outback bruker i praksis temmelig nøyaktig det samme – til tross for 167-hesters motor med 2,5 liters volum og noen kilo høyere vekt enn Legacy i kjøreklar tilstand. Imponerer Vi kan ikke snakke om motorutvikling og lavt forbruk uten å nevne hybridbilene, de som har forbrenningsmotor og elektrisk motor i kombinasjon. De er et solid skritt på veien mot nullutslippsbiler. Min egen erfaring med flere hybridbiler fra Toyota og Honda er at du kan kjøre slike biler imponerende billig. Med Toyota Prius bega jeg meg ut i tett rushtrafikk og til dels stillestående kø på to mil i Oslo-trafikken en vintermorgen. Jeg brukte rundt 45 minutter på de to milene. Hver gang køen stoppet opp, stoppet også bilens bensinmotor. I krypkjøring i køen gikk bilen bare elektrisk, det kunne jeg avlese på skjermen på dashbordet. Hver gang køen skjøt fart, startet bensinmotoren. I utforbakker, når jeg slapp gasspedalen – ble batteriene i bilen ladet. Og hva var forbruket i gjentatt kjøring i tett rushtrafikk? 0,47 liter på mila! Her ville de fleste andre biler hatt et forbruk nær literen på mila, fordi driftsforholdene var de mest ugunstige. To mil på 45 minutter innebar en serie start og stopp og til dels stillestående kø. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |