Bruktbilpriser – restverdi
BRUKTBIL: Bensinmotorene er i ferd med å styrke sin posisjon på bilmarkedet. Det gjelder særlig for små og til dels mellomstore biler, men også i en viss grad for familiebiler. Dette ventes å slå ut i bruktbilpriser generelt – og på restverdier for leasingbiler. Først publisert i Bil 8/9-2012. Dieseldrevne biler tok i 2011 hele 75,7 prosent av personbilsalget i Norge – og var altså en solid vinner totalt. Bensindrevne biler har vært på vikende front helt til i år – men nå skjer det en merkbar vridning i markedet, viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. I mai i år var dieselandelen for nye personbiler sunket til 67,1 prosent – mot 77,1 prosent i samme måned i fjor. Forklaringen er at en ny generasjon bensinmotorer både kan by på lavere forbruk og redusert CO2-utslipp, og dermed konkurrerer sterkere mot dieselmotorene. Både i bilbransjen og i leasingselskapene ser man med spenning på utviklingen videre. Klar overgang Toyota har for eksempel en klar overgang til bensinmotor i salget av de mindre bilmodellene. Over 90 prosent av den nye modellen av småbilen Yaris er utstyrt med bensinmotor. – Vi ser denne utviklingen for alle våre tre småbiler, Yaris, IQ og Aygo, sier adm. direktør Henrik Junker i Toyota Asker og Bærum AS. Han leder en av de største Toyota-forhandlerne i Norge, med en omsetning på rundt 2000 nye og brukte biler i året. Men han registrerer også at den større familiebilen Avensis har redusert dieselandel fra 70-80 prosent til rundt 50 prosent den senere tiden. Henrik Junker tror at for folk som kjører store biler, ikke minst de større firehjulsdrevne modellene, vil dieselmotor fortsatt være førstevalget. – Det dreier seg mye om forbruk og kjørekomfort, og for de store bilene er det fortsatt betydelig forskjell i drivstofforbruket på bensin- og dieselmotorer. – Jeg tror at en del bilkjøpere er bevisste på utslippet av NOX fra dieselmotorene, og derfor velger bensinmotor fremfor dieselmotor dersom de har mye småkjøring, og særlig når de kjøper de mindre bilmodellene, sier Henrik Junker. Han legger ikke skjul på at hybrid-modellene av Prius, Auris og nå også Yaris betyr mye for det fokus Toyota-forhandlerne har på å selge bilmodeller med lavt forbruk og minimalt CO2-utslipp. Så hva som kom Leasingselskapene så allerede tidlig at det ville skje en vridning i bilmarkedet til flere aktuelle bensinmotor-varianter. – Vi begynte å utligne restverdi på bensin- kontra dieselbiler allerede for to-tre år siden. Hovedgrunnen var at vi så at det var mange fine og mer CO2-vennlige bensinvarianter på vei. Bilindustrien - særlig den europeiske - satset nå hardere på bensinbiler igjen, etter at de hadde ligget litt i skyggen av dieselutviklingen noen år, sier Haakon J. Marthinsen – leder av Autolease Norge AS. – Helt klart ser dette leasingselskapet at andelen av bensindrevne biler er lavere enn man kunne ønske. – Særlig gjelder det små og mellomstore biler. Fortsatt straffer norske myndigheter bensinvariantene med høye avgifter. Dette er nesten uten unntak, men det er varslet en dreining av avgiftene på dieselbiler. Det vil være til fordel for de bensindrevne modellene, sier risk manager Roar Øverby i Autolease. Størst i markedet Norges største billeasingselskap er Leaseplan Norge AS, med rundt 35 000 biler totalt. Autolease har i Norge rundt 20 000 biler i sin portefølje. Markedsdirektør Marius Paus i Leaseplan sier: – For de minste bilene ser vi en utjevning i restverdi-nivåene mellom bensin- og dieselbiler. Det gjelder altså småbiler i klassen rundt VW Polo og Toyota Yaris og for biler opp mot VW Golf og Toyota Auris. Paus mener videre at dieselbiler fortsatt holder seg bedre i pris. – Grovt sett kan si at desto større bilen er, desto ”viktigere” er det med dieselmotor. På de aller største SUV`ene kan reell forskjell faktisk være så stor som 10-20 prosent i favør av diesel. Leaseplan tror på en svak økning i salget av bensindrevne biler, mest blant småbilene – men eventuelt litt i klassen over – Golf/Auris-klassen. Kjørelengde slår ut Når kjørelengden stiger og passerer 100 000 kilometer skjer som regel dette, ifølge erfarne bilbransjefolk Bil har snakket med: Bruktbilprisene er som regel høyere på store biler og familiebiler med dieselmotor enn på tilsvarende modeller med bensinmotor. Høy kjørelengde slår ut til fordel for dieselmotoren… Artikkel fra www.firmabil.no URL: |