Toyota tilbake i rally
Det har lenge gått rykter om at Toyota skal tilbake i VM-rally. Spekulasjonene blir ikke mindre når de nå lanserer en Yaris i rallyinnpakning. Neste år er Volkswagen på plass i WRC, i tillegg til fabrikkteamene fra Citroën, Ford og Mini. Mange håper at VW velger en norsk fører, og Andreas Mikkelsen er en het kandidat. Nordmannen har de siste årene vært offisiell fabrikkfører for Skoda UK i IRC, og har ved flere anledninger kjørt en Fabia Super 2000 for Volkswagen Motorsport. De har benyttet årets sesong til å sanke nyttig informasjon før de neste år debuterer med sin Polo R WRC. Men det er utvilsomt plass til flere fabrikk-team i WRC, og Toyota er av mange regnet som en het kandidat. Nå kommer de på banen – riktignok med mye mer moderat redskap enn WRC-bilene. Toyota Motorsport GmbH (TMG) har nemlig rigget en Yaris for den nye R1A-klassen. Denne klassen tillater bare mindre modifiseringer av den 3-dørs Yarisen med 1,33-liters bensinmotor. TMGs kit inkluderer racing-eksos og -katalysator, endring av girutvekslingen, samt motorsport understell med stivere fjærer og justerbare dempere. I tillegg har bilen sikkerhetsutstyr som veltebur, deksler under motoren, racingtank, brannslukker, rallyseter og -belter. Ifølge Toyota blir dette den første bilen som homologeres etter FIAs R1A-reglement (inntil 1400 ccm) – det skal skje innen årets utløp. Dermed kan bilen konkurrere i nasjonale og regionale rallyløp opp til WRC-nivå. Etter vellykket testing i Saarland i juli gjør TMG Yaris R1A sin offisielle debut under Rally Deutschland om halvannen uke. Der vil den kjøre gjennom traseene som såkalt 0-bil, før deltagerne slippes løs. I Tyskland skal bilen kjøres av Isolde Holderied, en tidligere fabrikkfører i det tyske rallymesterskapet i TMGs aktive rallyperiode. Kartleser er TMGs Herbie Hossbach. Ifølge Toyota er TMG Yaris R1A første steg i en større plan om å tilby prisgunstige og morsomme rallybiler til private team. De forteller også at de har en 1,6-liters turbomotor under utvikling, en motortype som benyttes i både WRC og Super 2000 samt i Touring Cars. La oss håpe dette gir mersmak så vi også får se Toyota i toppdivisjonen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |