[]
[] [firmabil.no] []

Toyotas nye fjes


Stein Pettersen



BilNorge har prøvesittet og sett nærmere på nye Toyota Auris en måned før den vises i Paris. Kan den hamle opp med en ny generasjon Golf?

En helt ny Auris blir et av Toyotas viktigste våpen i kampen med Volkswagen om å bli Norges mest solgte bil.

C-segmentet er tøft over hele Europa, og Toyota har fremskyndet en ny Auris som vises på bilutstillingen i Paris i slutten av september.

Utfordringen har vært å lage en bil som fremstår som tøffere og mer moderne enn dagens, samtidig som den viser familielikhet med selskapets kanskje sterkeste merkenavn, Prius.

Mer markert
Fra siden er ikke forskjellene så store, men både foran og bak har Auris fått et tøffere og mer moderne uttrykk.

Linjene er trukket tettere opp mot nye Yaris, samt Prius og den ansiktsløftede Avensis.

Nye LED-kjørelys som hos resten av den nye familien, bidrar til å sette en signatur når du møter bilen.

Bakfra har den også fått et mer markert uttrykk, med en tverrgående linje som bidrar til å få bilen til å se litt lavere og bredere ut enn forgjengeren.

I praksis er imidlertid endringene små. Nykommeren er 30 millimeter lenger og 55 millimeter lavere enn den utgående modellen. Bagasjerommet tar 360 liter, også for hybridutgaven.

Hybrid blir viktig
Posisjoneringen som ledende på hybrid er viktig for Toyota, og salgstallene viser at de har fått med seg kundene.

Mens Toyota totalt forventer en miks på rundt en tredjedel av hybrid, diesel og vanlig bensin, tror Toyota Norge at hybridandelen blir langt høyere her hjemme.

Den hybride drivlinjen er den samme som vi kjenner fra dagen Auris.

I tillegg kommer to dieselmotorer. En toliters-versjon og en 1,4-liter som trolig vil være den mest solgte av de to.

Bensinmotorene er også godt kjente, på 1,33 og 1,6 liter.

Interiørløft
Vi har så langt bare fotografert og sittet i nye Auris, vi kan derfor ikke si noe om hvordan den er å kjøre.

Det vi kan melde om, er at interiøret har fått en solid oppgradering – ikke minst når det gjelder å kvitte seg med hardplast som ved flere anledninger har vært kritisert på dagens modell.

Det blir imidlertid spennende å se hvor langt denne delen av oppgraderingen holder, når nye Golf også kommer på markedet. Vi forventer nok at Volkswagen i større grad følger etter produsenter som Ford og Opel, når det gjelder å tette gapet opp mot premium-bilene.

Interessant er det også å se at Toyota har gått tilbake på det mer høyreiste førermiljøet, med den høye midtkonsollen som du finner i dagens Auris.

Den nye bilen blir også her mer lik Prius. Det er neppe tatt helt ut av det blå, og trolig et resultat av ganske grundige markedsundersøkelser.

Fortsatt Auris
Overgangen fra det svært innarbeidede merkenavnet Corolla var et dristig valg fra Toyotas side.

Det har vært spekulert tøft i om Toyota ville gå tilbake til Corolla-navnet for den nye modellen, men det som skjer er faktisk omvendt.

Mens dagens sedan fortsatt har båret navnet Corolla, blir den også en Auris i neste generasjon.

Gledelig for den norske Toyota-organisasjonen er at allerede til sommeren kommer stasjonsvognen, en bil som ganske sikkert vil bli viktig – særlig i kombinasjonen med hybrid drivlinje.

Den nye femdørsutgaven kommer rundt årsskiftet, med alle de ulike drivlinjene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: