[]
[] [firmabil.no] []

Jaguar gir etter for presset


Terje Ringen



Stadig flere kunder ønsker firehjulsdrift. Nå er også Jaguar snart klar med en løsning.

I en del markeder er firehjulsdrift et must for å lykkes - selv for et premium-merke. Se bare på BMW i Norge – over halvparten av bilene de leverer har xDrive firehjulsdrift.

Firehjulsdrift er viktig i store deler av Nord-Amerika også, og ikke minst i det raskt voksende russiske markedet.

For første gang siden X-Type ble faset ut i 2008, tilbyr Jaguar igjen biler med drift på alle fire hjul. I første omgang gjelder det XF og XJ sedan, begge i kombinasjon med en nyutviklet bensinmotor.

Den kompressormatede 3,0-liters V6en har 340 hk og et dreiemoment på 450 Newtonmeter i området 3500-5000 omdreininger. Begge bilene skal klare null til 100 på 6,4 sekunder mens toppfarten forblir uendret på 250 km/t.

Lang erfaring
AWD-systemet er utviklet i samarbeid med søsterfirma Land Rover - ikke unaturlig siden de har noen av verdens mest rutinerte ingeniører på dette området.

Motoren er koblet til den flotte 8-trinns automatkassen fra ZF (som også brukes av BMW) og Jaguars intelligente stopp/start-system.

(saken forsetter under)

Under normale forhold vil det meste av krefter sendes til bakhjulene for å opprettholde Jaguars velkjente kjøreegenskaper. Under ekstreme forhold kan inntil 50 prosent av kraften sendes til forhjulene.

Systemet har en egen vintermodus, og når føreren velger denne skjønner systemet at man skal ta seg frem under glatte forhold og forbereder seg på å sende mer kraft til forakselen.

Her hjemme går mange kunder og venter på nye XF stasjonsvogn som kommer på markedet i høst, men den leveres foreløpig ikke i kombinasjon med firehjulsdrift.

At firehjulsdrift kun leveres i kombinasjon med en kraftig V6 bensinmotor tyder på at det primært er amerikanske kunder Jaguar har lyttet til i denne omgangen. I Europa ønsker man seg nok heller en XF stasjonsvogn med diesel og firehjulsdrift.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: