Nye detaljer om FH
Uavhengig forhjulsopphengning er en stor nyhet for den nye Volvo FH-serien, men ikke for lesere av Yrkesbil.no. Den 5. september vil alle detaljer bli avslørt. Volvo kunne jo ikke la den store Elmia-utstillingen starte opp uten å avsløre en liten nyhet eller to. Egentlig er den offisielle lanseringsdatoen for den nye FH-serien den 5. september, mens den store debuten skal skje på IAA i Hannover litt lenger ut i september. Det er ikke gitt nærmere detaljer om den nye serien, bortsett fra at det blir bekreftet at «den nye FH-serien kommer med et nytt, uavhengig forhjulsoppheng (IFS)». «Et av de viktigste målene under utviklingsprosessen var å skape en lastebil med de beste kjøreegenskapene på markedet. Det ble gjort flere strukturelle forbedringer som har gitt den nye FH-seien et stabilt og fleksibelt design. LES OGSÅ: Nå åpner Volvo FH-balletten Det kan blant annet sees i filmen «The Ballerina Stunt» der akrobaten Faith Dickey går på line mellom to slike biler i 80 km/t», sier Claes Nilsson – sjef for Volvo Trucks. (saken fortsetter) Han sier også at «vi har overgått våre egne forventninger. Volvo FH er mer som en personbil enn en lastebil når det gjelder å gi presis respons og betryggende retningsstabilitet.» Det later til at IFS bare blir tilgjengelig på biler med venstreratt, og kanskje det også blir ekstrautstyr for Martin Palming, produktsjef for Volvo Trucks, sier at «Volvo FH uten IFS kommer til å være nummer en på markedet, men det er IFS som kommer til å revolusjonere kjøreegenskapene i lastebilverdenen.» Verken Palming eller Nilsson antyder at dette er en egen Volvo-utviklet konstruksjonsdetalj, men ingen av dem sier heller hvem det eventuelt er som har utviklet IFS’en eller produserer den. Inntil vi får annen beskjed velger vi å satse på ZF. Den 5. september får vi nok svar. Det blir parallelle arrangementer i Gøteborg, Madrid, Birmingham, Paris, Rotterdam og Brussel. Yrkesbil.no skal selvfølge rapportere. Se Volvo-sjef Claes Nilssons forhåndslansering: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |