[]
[] [firmabil.no] []

Porsche med drift på fire


Terje Ringen



På Paris-utstillingen utvider Porsche 911-familien med fire nye medlemmer. Her får du møte dem.

Nå vil ikke jeg påstå at Porsche 911 er den ideelle vinterbilen, men den blir i alle fall vesentlig bedre med firehjulsdrift enn når den bare skyver på bakhjulene.

Nå lanseres nye 911 (991) Carrera 4 og Carrera 4S i to karosseriformer, som coupé og cabriolet. PTM, Porsche Traction Management, er navnet på det aktive systemet som fordeler kreftene mellom de fire hjulene etter behov.

I utgangspunktet leveres det meste av krefter til bakhjulene for å opprettholde den karakteristiske Porsche-dynamikken. Men når veien blir våt eller iset sørger systemet for å fordele kreftene dit de kan utnyttes mest effektivt for maksimalt grep.

Basisoppskriften er selvsagt den samme som for 911-modellene med bakhjulsdrift – det lette karosseriet og det sportslige hjulopphenget, motoren og girkassene er identiske. De eneste forskjeller er endringene som er foretatt i forbindelse med firehjulsdriften.

De nye modellene bruker vesentlig mindre drivstoff enn forgjengerne (997), inntil 16 prosent, ikke minst takket være en vektreduksjon på opptil 65 kg.

Utseendemessig skiller AWD-modellene seg ut på en ekstra bred hekk – skjermene er 22 mm bredere enn på 2WD-modellene, dekkene er 10 mm bredere og det tradisjonelle røde «båndet» som binder sammen baklyktene har fått ny utforming.

Alle modeller har 7-trinns manuell girkasse som standard og PDK dobbel clutch girkasse som opsjon. Carrera 4 coupé med 350 hk sprinter til 100 på 4,5 sekunder mens cabrioleten bruker to tideler mer. Toppfarten er henholdsvis 285 og 282 km/t.

Carrera 4S har en 3,8-liter boxermotor med 400 hk. Her er akstiden oppgitt til 4,1 sekunder (4,3 for cab) og toppfarten 299 km/t (295 km/t).

En ny meny i instrumentpanelet viser sjåføren hvordan PTM-systemet fordeler kreftene.

I forbindelse med lansering av AWD-modellene lanserer Porsche aktiv cruise control (ACC) som tilleggsutstyr til hele modellrekken. Denne justerer hastigheten i forhold til bilen foran, og gir en ekstra sikkerhetsfunksjon, PAS, som hjelper med å forhindre påkjørsler.

Porsche tilbyr et stort skyve-glasstak som tilbehør for Carrera coupéene. Kunder som bestiller en 911 med Sport Chrone-pakke får nå en enda mer sportslig opplevelse siden systemet automatisk dobbeltclutcher når man girer ned.

De nye Carrera 4-modellene debuterer på Paris-utstillingen om en måned, og de første bilene er på plass i Norge innen årsskiftet.

Her er de norske prisene:

Porsche 911 Carrera 4 / 4S

Modell

Gir

Pris

Coupé

 

 

911 Carrera 4

Manuell

kr. 1.343.000

911 Carrera 4

PDK

kr. 1.347.000

911 Carrera 4S

Manuell

kr. 1.575.000

911 Carrera 4S

PDK

kr. 1.573.000

Cabriolet

 

 

911 Carrera 4

Manuell

kr. 1.467.000

911 Carrera 4

PDK

kr. 1.466.000

911 Carrera 4S

Manuell

kr. 1.694.000

911 Carrera 4S

PDK

kr. 1.693.000

 Les våre førsteinntrykk:

911 Carrera Coupe

911 Carrera Cabriolet


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: