[]
[] [firmabil.no] []

Opel lanserer ny Astra


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKK: Opel utvider Astra-familien med et nytt medlem. Den skal gå Jetta i næringen.

Egentlig er det blodig urettferdig at Astra ligger på en beskjeden 46. plass på registeringsstatistikken fra OFV. Det er ingen god grunn til at den skal ligge så langt bak toppselgerne, Golf og Focus.

Nå foretar Opel en mild ansiktsløftning av de to «eldste» Astra-modellene, 5-dørs kombi og stasjonsvogn, for at de skal få et uttrykk som ligger nærmere opp til 3-dørsutgaven, Astra GTC som ble lansert sent 2011.

Smart rumpe
Samtidig utvides familien med et fjerde medlem – Astra sedan. Den har samme akselavstand og bredde som 5-dørsutgaven, men den er en centimeter lavere og hele 24 centimeter lenger (bare 4 cm kortere enn stasjonsvognen Sports Tourer).

Den ekstra lengden benyttes til økt komfort i baksetet, pluss et rommelig og praktisk bagasjerom på 460 liter (370 liter i 5-dørs). Trenger du enda mer plass kan du legge ned baksetene og laste inn 1010 liter – det er faktisk mer enn du får inn i stasjonsvognen.

Mens forrige generasjon Astra sedan ble solgt i noen få markeder, primært i Øst- og Syd-Europa, skal denne markedsføres i hele verdensdelen, inklusiv Norge.

Tro på design
Tradisjonelt er markedet for små sedaner meget begrenset, men informasjonssjef Hélène Formo hos Opel Norge er optimistisk og forventer å selge 150 sedaner i året. Hun utpeker Volkswagen Jetta som hovedkonkurrent og tror kundene vil falle for Astras design.

Astra sedan vil kun bli markedsført i utstyrsnivå Cosmo, som er det høyeste, og med tre alternative motorer.

Blant standardutstyret inngår 17-tommers felger, multifunksjons skinnratt, regnsensor, automatisk fjernlys med tunnelfunksjon, avansert lydanlegg, kjørecomputer og automatisk tosone klimaanlegg, for bare å nevne noe.

Attraktive priser
«Inntrekkeren» er 1,4 bensin med 100 hk og manuell 5-trinns girkasse, men Opel Norge tror de fleste vil velge 1,4 turbo med 140 hestekrefter. Den har 6-trinns manuell girkasse som standard, men kan mot et spristillegg på kr 22.000 også leveres med automatgir.

Dieselalternativet er 1,7 CDTi ecoFlex med 110 hk, stopp/start og 6-trinns manuell girkasse.

Her er prisene for Astra sedan:

Motor

Effekt

Gir

Pris

1,4 bensin

100 hk

M5

kr 239.900

1,4T bensin

140 hk

M6

kr 277.900

1,4T bensin

140 hk

A6

kr 299.900

1,7 CDTi ecoFlex

110 hk

M6

kr 261.900

De nye Astra-modellene, inklusiv sedan, er klare for bestilling hos din Opel-forhandler. Astra er absolutt en modell du bør se nærmere på dersom du er ute etter en kompakt familiebil, enten du ønsker deg sedan, 5-dørs kombi eller stasjonsvogn.

Bilene kjører bra, enten du foretrekker en sportslig eller en komfortabel reise, takket være et avansert chassis (FlexRide) med flere innstillingsmuligheter. Bilene har smarte løsninger og du vil oppleve kvaliteten som meget høy – nær premium.

Fakta Opel Astra Cosmo sedan 1,4T 140 hk

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1364 ccm.

Effekt:

103 kW (140 hk) v/4900-6000 o/min.
200 Nm v/1850-4900 o/min.

LxBxH:

466 x 181 x 150 cm.

Akselavstand:

268,5 cm.

Egenvekt m/fører:

fra 1393 kg.

Bagasjerom:

460-1010 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

10,2 sek.

Toppfart:

207 km/t.

Snittforbruk:

0,59 l/mil.

CO2:

139 g/km.

Pris:

kr. 277.900.

Konkurrenter: Volkswagen Jetta, Toyota Corolla, Mazda3, Mitsubishi Lancer


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: