[]
[] [firmabil.no] []

Praktisk ny BMW 3'er


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKK: BMW 3-serie Touring er den ultimate firma- og familiebilen for mange. Nå er den klar i helt ny utførelse, bedre enn noensinne.

Mange vil oppfatte BMW 3-serie Touring som en nærmest perfekt bil. Den er en moderne stasjonsvogn med gode lastemuligheter, dynamiske kjøreegenskaper og en høy grad av komfort. Hva mer kan man ønske seg?

Sammenlignet med forgjengeren har nye 3-serie Touring vokst med nesten 10 cm i lengden, samtidig som vridningsstivheten er økt med 10 prosent. Likevel er vekten redusert med rundt 40 kg.

Praktisk
Passasjerene har fått mer plass takket være en strukket akselavstand, samtidig som bagasjerommet har vokst med 35 liter. Likevel er den nye stasjonsvognen mer velkjørende og bruker mindre drivstoff enn forrige generasjon.

Størst i segmentet kan BMW skryte av når det gjelder bagasjerom. 495 liter er fem liter mer enn A4 og 10 mer enn C-Klasse. Når setene legges ned er kapasiteten 1500 liter.

Når du har hendene fulle av varer etter handleturen, åpner du bakluka ved å føre foten under støtfangeren. Skal du bare legge inn en mindre gjenstand, holder det å åpne vinduet i bakluka.

Lett gjenkjennelig
Fronten er typisk BMW, med nyregrill og hovedlykter med to corona-ringer på hver side. Baklyktene er L-formet og strekker seg fra bakluken rundt hjørnet.

Kort overheng foran er en annen BMW-spesialitet. I tillegg til å bidra til et sportslig utseende, er det nyttig for å balansere vekten så godt som likt mellom de to akslene.

Tre grunnpakker, Modern Line, Luxury Line og Sport Line lar deg skreddersy din 3-serie med hensyn til utseende, utstyr og materialvalg.

Standard på alle varianter er Efficient Dynamics med Auto Start-Stopp og EcoPro-modus som holder forbruk og utslipp på et minimum.

Gjennomført
Det oser kvalitet av BMW 3-serie. Setene gir god støtte og kan justeres i alle retninger. Det samme gjelder rattet. Interiøret er blant de mest ryddige på markedet, med et minimum av knapper og hendler.

En bryter lar deg raskt og enkelt velge mellom fire kjøremodi – EcoPro, Comfort, Sport og Sport+. Forskjellen mellom ytterpunktene er godt merkbar på styring, gassrespons og fjæring – det blir nesten som å kjøre to forskjellige biler.

Tre motorer er tilgjengelige når 3-serie Touring kommer på markedet, to for diesel og en for bensin. Rimeligste alternativ blir da 320d med 163 hk (nedtunet fra 184 hk). De som vil ha mer muskler kan velge mellom 330d eller 328i.

Under presselanseringen kjørte vi kun 328i med 8-trinns automatgirkasse. Dette er en nydelig motor som kombinerer spreke ytelser med lavt forbruk. En basispris på 600.000 kroner gjør imidlertid at de fleste velger rimeligere varianter.

Mer i vente
Våren 2013 kommer mindre motorer for både bensin og diesel, og da vil vi nok se startpriser ned mot kr 350.000 for en ribbet modell med manuell girkasse.

BMW 3-serie Touring lanseres i Norge 20. september, og importøren regner med å levere 500 biler inneværende år. Neste år er planen å selge 2000 3-serie, og da vil stasjonsvognen utgjøre 60 prosent av totalen.

De fleste vil sette en 328i Touring høyt opp på ønskelisten etter en prøvetur – selv de som normalt ikke liker stasjonsvogner.

 

Fakta BMW 328i Touring Sportsautomat

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1997 ccm.

Effekt:

180 kW (245 hk) v/5000-6000 o/min.
350 Nm v/1250-4800 o/min.

LxBxH:

462 x 181 x 143 cm.

Akselavstand:

281,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1595 kg.

Bagasjerom:

495-1500 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

6,0 sek.

Toppfart:

240 km/t.

Snittforbruk:

0,65 l/mil.

CO2:

152 g/km.

Pris:

kr. 605.400

Konkurrenter: Audi A4 Avant, Mercedes C-Klasse stv., Volvo V60


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: