[]
[] [firmabil.no] []

Ny Golf i detalj


Terje Ringen



Det er en av årets største begivenheter i bilbransjen når en ny Golf lanseres. Her får du flere detaljer.

Det er liten tvil om at Golf er selve målestokken i kompaktklassen hvor det i dag fins mer enn 40 utfordrere fra hele verden. Volkswagen skapte Golf-segmentet for snart 40 år siden, og ingen har solgt så mange biler som dem i denne klassen – til sammen nesten 30 millioner.

LES OGSÅ: Syvende far i huset

I første omgang tilbys nye Golf med fire forskjellige bensinmotorer og to TDI-varianter.

Sylinderkutt
En spennende nykommer i Golf er 1,4 TSI ACT på 140 hestekrefter. Motoren har aktivt sylinderkutt som gjør at den bare går på to sylindre når belastningen er lav, noe som medfører sterkt redusert forbruk og utslipp.

De to minste motorene for bensin og diesel leveres i kombinasjon med 5-trinns manuell girkasse, mens 6-trinns manuell er standard i de øvrige.

De som foretrekker automatgir får tilgang til 7-trinns DSG girkasse i kombinasjon med alle motorer, bortsett fra 1,2 TSI med 85 hk. Firehjulsdrift tilbys i kombinasjon med dieselmotorene, med da kun med manuelt gir.

Velutstyrt
Blant sikkerhetsutstyret på bilene som skal selges i Norge inngår bl.a. tretthetsvarsling, ni kollisjonsputer, og elektroniske hjelpemidler som ABS, ASR, MSR og ESP.

Videre har bilene pre-crash kollisjonsbeskyttelse og multikollisjonsbrems, elektronisk parkeringsbrems med hold-funksjon, dekktrykkontroll, beskyttelse mot feiltanking og vanlig reservehjul.

På komfortsiden nevner vi klimaanlegg med kjøling av hanskerom, el-vinduer foran og bak, fjernbetjent sentrallås med tyverisikring, høydejusterbart fører- og passasjersete, DAB+ radiomottak, Blutooth forberedelse, start/stopp-automatikk og kjørecomputer med girskift-indikator.

Her er målene på Golf VII sammenlignet med den utgående modellen:

Tekst

Golf 6

Golf 7

Differanse

Lengde (cm)

419,0

425,4

+ 5,5

Bredde (cm)

178,6

179,8

+ 1,2

Høyde cm)

148,0

145,3

- 2,7

Akselavstand (cm)

257,8

263,7

+ 5,9

Kupélengde (cm)

173,6

175,0

+ 1,4

Bagasjerom (cm)

350

380

+ 30

SE ALLE BILDENE FRAGOLF-LANSERINGEN

Veiledende priser Golf VII

Utstyrsnivå

Motor

Gir

CO2
g/km

Pris

Trendline

1,2 TSI 85 hk

Man

113

Kr 225.900

Comfortline

1,2 TSI 105 hk

Man

116

Kr 255.300

Comfortline

1,2 TSI 105 hk

DSG

116

Kr 273.400

Comfortline

1,6 TDI 105 hk

Man

99

Kr 264.600

Comfortline

1,6 TDI 105 hk

DSG

102

Kr 283.000

Comfortline 4Motion

1,6 TDI 105 hk

Man

119

Kr 298.000

Highline

1,2 TSI 105 hk

Man

116

Kr 267.600

Highline

1,2 TSI 105 hk

DSG

116

Kr 286.300

Highline

1,4 TSI 122 hk

Man

124

Kr 279.300

Highline

1,4 TSI 122 hk

DSG

118

Kr 295.700

Highline

1,4 TSI 140 hk

Man

113

Kr 288.900

Highline

1,4 TSI 140 hk

DSG

111

Kr 305.100

Highline

1,6 TDI 105 hk

Man

99

Kr 277.000

Highline

1,6 TDI 105 hk

DSG

102

Kr 295.900

Highline 4Motion

1,6 TDI 105 hk

Man

119

Kr 310.600

Highline

2,0 TDI 150 hk

Man

106

Kr 308.400

Highline

2,0 TDI 150 hk

DSG

119

Kr 328.400

Highline 4Motion

2,0 TDI 150 hk

Man

129

Kr 341.600

De første bilene er på plass hos norske forhandlere den 12. november, og fra da og ut året regner importøren med å selge 1.000 biler. Neste år er målet 5.500, og dermed tyder alt på at Golf fortsatt skal være den klare bestselgeren i Norge.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: