Maximal Mini
To seter, 218 hester og 0-100 på 6,3 sekunder er fakta når Mini lanserer sin raskeste bil noensinne. John Cooper Works GP debuterer ikke før i Paris om to uker, men BilNorge.no fikk låne nøklene! - Åkei, bare vent til de andre journalistene har reist, så kan du få lov til å starte den, smiler mannen fra Mini som holder nøklene til den nye råtassen fra det tysk-engelske merket. En liten bønn om en liten runde rundt kvartalet ble derimot avslått forholdsvis kontant, så da får man nøye seg med det nest beste. I 2006 lanserte sin første Mini Cooper S med John Cooper Works GP Tuning Kit. Den ble bygget i et begrenset og nummerert opplag på 2000, og har blitt et samleobjekt. LES VÅR PRØVEKJØRING FRA 2006 HER Raskere Det har sørget for å barbere 18 sekunder på forgjengerens rundetid på Nordsløyfa. 8:23, lyder den nye tiden på, og den har man oppnådd takket være et grundig arbeid med chassis og - ikke minst - fintuning av den 1,6-liter store turbomotoren som vi allerede kjenner fra Cooper S og Cooper S JCW. For å hente ut de ekstra kreftene har man oppgradert med tekniske detaljer som nye stempler og foringer og lettere eksosventiler. Stivere Mellom støtdempertårnene i motorrommet sitter det også et solid stag, kjente grep fra racing som Mini nå tar med seg ut på veien. For første gang lanserer også Mini en bil med individuelt justerbare dempere, som tillater å senke bilen inntil 20 millimeter for banebruk. Selve demperne er montert opp-ned slik at stempelet peker nedover, noe som ytterligere bidrar til å gjøre bilen stivere. Råere Bak er camberen motsatt, noe som bidrar til bedre balanse i bilen under høyere hastigheter, og gi mer nøytral styring når du nærmer deg grensene. Bremsene er selvsagt også oppgradert. Kallipere med seks stempler og ventilerte bremseskiver på 330 millimeter foran og 280 millimeter bak. MINI John Cooper Works GP har også fått spesialdesignede 17-tommers felger utstyrt med dekk i dimensjonen 215/40 R17. Frikoblet Årsaken er selvsagt at den som ønsker å kjøre sportslig, men samtidig ha et visst sikkerhetsnett, skal kunne la bilen spinne ut av svingene, uten at elektronikken reduserer kreftene fra motoren. I stedet har man utstyrt bilen med en slags elektronisk differensial, som sørger for å bremse hjulet som er på innsiden i svingen, og dermed få mer krefter på ytterhjulet. GP-versjonen kommer kun i en farge - grått med rød dekor på speil, og rundt luftinntaket på motoren. I tillegg er det strødd på godt med John Cooper Works-logoer. I standardpakka inngår sotfargede lyktehus, tåkelys, sotede ruter og en bakspoiler som selvsagt ser tøff ut, men som også skal bidra til å redusere løftet på bakakselen med 90 prosent ved høye hastigheter. Historie Prøvesmak Lyden sto definitivt i stil med utseendet, krisp og med en blanding av putring og fres. Et kort øyeblikk var jeg fristet til bare å spinne ut av porten og satse på tilgivelse – men fornuften var for en gang skyld sterkest. Vi satser tungt på å få labbene våre på en av de 2000 bilene – og gi dere hele opplevelsen, og ikke bare teaseren. I mens kan dere kose dere med de rundt 80 viktigste bildene av bilen! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |