Offisiell: Mini Paceman
Vi har lenge visst at den var på vei, men nå har Mini endelig sluppet offisielle bilder av sin sjuende modellrekke – Paceman. Første gang vi møtte Paceman var som konsept på Detroit-utstillingen i 2011. Og vi kunne kjapt konstatere at den var nært beslektet med Countryman. Om et par uker kan du se Paceman utstilt på bilutstillingen i Paris, men det drøyer fortsatt et halvt års tid før den er tilgjengelig hos din Mini-forhanlder. Vi får oppgitt at Paceman har en lengde på 411 cm, og den avviker ikke mye fra Countryman som er 178 cm bred og 156 cm høy. Bagasjerommet har en kapasitet på 330 liter, som økes til 1080 liter når basketene foldes sammen. Det som først og fremst skiller Paceman fra Countryman, er de manglende sidedørene bak. Dessuten gir den inntrykk av å være mer sportslig med sine brede dører, den kupéformede takbuen som ender i en spoiler, og baklykter som får den til å se ekstra bred ut. To pluss to Instrumentpanelet inneholder mange kjente komponenter, inkludert det store, sentralt plasserte speedometeret. Bryterne for de elektriske vindusheisene, som tradisjonelt har sittet under speedometeret på alle Mini, er nå flyttet til selve dørene. Mini lover at deres karakteristiske gokart-handling skal være til stede også i Paceman, godt hjulpet av firehjulsdrift for de som velger det. Paceman har senket sportsunderstell, men de som foretrekker mykere hjuloppheng for økt komfort, kan bestille standard understell uten merkostnad. (saken fortsetter) Fire modeller Mini Cooper Paceman har en 1,6-liters bensinmotor med 122 hestekrefter, mens Cooper S Paceman henter ut 184 hester av samme motor. De som foretrekker diesel kan velge mellom Cooper D Paceman med en 1,6-liter på 112 hk eller toppmodellen, Cooper SD Paceman, som har en 2,0-liters med 143 hk. En John Cooper Works-versjon er også nær forestående. Med unntak av den rimeligste bensinutgaven kan alle Paceman-modeller leveres i kombinasjon med ALL4 firehjulsdrift. I Norge velger 8 av 10 Countryman-kjøpere firehjulsdrift, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |