[]
[] [firmabil.no] []

Offisiell: Audi A3 Sportback


Terje Ringen



Her er Audis viktigste utfordrer i kompaktklassen. Vi byr på video og 50 bilder av A3 Sportback som lanseres i Paris neste uke.

De fleste som kjøper en Audi A3 velger denne utgaven. Og det er ikke få – importøren regner med å selge 2000 Audi A3 neste år, og tror 90 prosent vil velge en Sportback.

Mini stasjonsvogn
Årsaken er logisk, for mens den ordinære A3 har tre dører, har Sportback fem. At den har form som en kompakt stasjonsvogn, med mer takhøyde bak, gir også klare fordeler.

Som at baksetet er akseptabelt, selv for en person på 185 cm, og at du med fem seter intakt har et bagasjerom på 380 liter. Dette øker til hele 1220 liter når du klarer deg med de to setene foran.

A3 Sportback er bygget på samme fleksible plattform som nye Golf, dermed har den 3,5 cm lengre akselavstand enn lillebroren med tre dører. Sammenlignet med forgjengeren har akselavstanden økt med 5,8 cm. Den ekstra lengde har Audi utnyttet meget bra.

Total lengde på A3 Sportback er 431 cm, 7 cm mer enn 3-dørsutgaven.

Sporty
Man kjenner igjen formene fra dagens A3 Sportback, men den nye har utvilsomt et mer sportslig uttrykk. Bilen kan leveres i 13 ulike lakkfarger, og de som ønsker en ekstra sporty bil kan utstyre den med S line-pakke.

Utstrakt bruk av aluminium og lettvekts-teknologi gjør nye A3 Sportback 90 kg lettere enn forgjengeren. Med en 1.4 TFSI-motor veier den fra 1205 kg uten fører.

(Saken fortsetter)

Motorer
I første omgang lanseres A3 Sportback med tre motorer, to for bensin og en for diesel. De lover at flere motorer vil følge om kort tid. Neste år kommer en TCNG-utgave, klar for gassdrift, og i 2013 følger A3 Sportback e-tron, en kraftig ladbar hybrid.

I gjennomsnitt er drivstofforbruket redusert med 10 prosent fra den utgående modellen. De første motorene som er tilgjengelige er:

 

Motor:
Hk:
Dreiemoment:
0-100 km/t:
Toppfart:
Forbruk
CO2:
1.4 TFSI
122
200 Nm
9,3 sek
203 km/t
0,53 l/mil
114 g/km
1.8 TFSI S tronic
180
250 Nm
7,3 sek
232 km/t
0,56 l/mil
130 g/km
2.0 TDI
150
350 Nm
8,4 sek
213 km/t
0,42 l/mil
108 g/km

 

Senere kommer bensinmotorene 1.2 TFSI 105 hk og 1.4 TFSI 140 hk, samt dieselmotorene 1.6 TDI 105 hk og 2.0 TDI 184 hk. De minste alternativene blir trolig mest attraktive for norske kunder.

Automat og quattro
S tronic dobbel clutch automatgirkasse blir tilgjengelig for alle motoralternativene, og quattro firehjulsdrift kan i første omgang leveres i kombinasjon med 1.8 TFSI og 2.0 TDI. Utvalget vil nok øke med tiden.

Interiøret i nye Audi A3 Sportback er ryddig, i velkjent Audi-kvalitet. MMI-skjermen på 5,8" er kun 11 mm tykk og stiger elegant opp fra dashbordet når du aktiverer tenningen. Betjenings-elementene har sin naturlige plassering i midtkonsollen.

Nye Audi A3 Sportback vil koste 8.000 kroner mer enn tre dørs-versjonen. Det gir en startpris på kr. 289.900 for Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 122 hk. Rimeligere versjoner kommer i salg senere.

Tøff konkurranse
Det skal bli interessant å se hvordan den takler økt konkurranse, for mens den tidligere kun har konkurrert mot BMW 1-serie i premium kompakt-segmentet, får den heretter to nye utfordrere, Mercedes A-Klasse og Volvo V40 som begge har store ambisjoner.

I tillegg kommer den helt nye Golf VII som skal fremstå med vesentlig høyere kvalitet enn forgjengeren, og som dessuten er bygget på samme plattform som nye A3 Sportback.

Dere som skal bruke 300-350.000 kroner på ny bil neste år, får mye flott å velge mellom. Salget av A3 Sportback starter i oktober, og de første kundene får sine biler levert i februar 2013.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: