[]
[] [firmabil.no] []

Aston fornyer DB9


Terje Ringen



Noen kjøper eksklusive kunstverk de kan henge på veggen. Hvorfor velger de ikke heller et de kan ta med ut på veien?

For meg står i alle fall sportsbilene fra Aston Martin som noen av verdens vakreste kunstverk. Nå blir DB9 enda vakrere, samtidig som den får en rekke oppdateringer under huden.

Vi har nylig fortalt om Vanquish som skal avdukes i Paris, men Aston Martin nøyer seg ikke med én ny modell – de oppdaterer samtidig sine DB9-modeller, Coupé og Volante (cabriolet).

Perfeksjonert
DB9 henter elementer fra den utgående Virage. Fronten er ny, og den har fått en elegant svung på koffertlokket for å forbedre aerodynamikken.

Xenon lys er standard, og linjene rundt lyktene er visuelle hjelpemidler som gjør at den nye modellen virker bredere. En større, bredere grill kanaliserer kjølig luft inn til de keramiske bremsene.

Både innvendig og utvendig er nye DB9 mer elegant og luksuriøs enn forgjengeren. Her er det ingen billige plastdetaljer, kun autentiske råvarer er benyttet i hver minste detalj.

Ta for eksempel det håndsydde skinninteriøret som Aston Martins erfarne håndverkere har lagt all sin stolthet i. Og ta en titt på de lekre bryterne utført i krystallaktig glass. Slike finner du ikke på mange andre biler.

DB9-kunder som ønsker et enda mer sportslig interiør fristes med lettvekt sportsseter. Disse kan leveres når man bestiller bilen uten bakseter, og er bygget i karbonfiber og Kevlar. De letter bilen med 17 kg, samtidig som de gir bedre støtte ved skuldrene.

Raffinerte muskler
En ny V12-motor med betegnelse AM11 introduseres i DB9. Den byr på 517 hestekrefter og et dreiemoment på 620 Newtonmeter, opp fra henholdsvis 477 og 600 i dagens modell.

Bilen klarer de nye, strengere EU-kraven med hensyn til fotgjengersikkerhet uten at det går på bekostning av det estetiske.

For å oppnå dette har Aston Martin foretatt endringer under bilen, senket motoren, samt designet nytt panser, støtfanger og grill. De har søkt patent for sin løsning på dette feltet.

Bremsene er levert fra Brembo og består av kryssventilerte karbon-keramiske skiver i diameter 398 mm foran og 360 mm bak. Dette reduserer vekten med 12,5 kg sammenlignet med skiver i støpejern.

Normal, Sport, Track
DB9 har fjerde generasjon adaptivt dempersystem som kan innstilles i tre nivåer – Normal, Sport og Track. Dermed har man en komfortabel GT i Normal modus, mens Track-innstillingen gir en bil som er klar for tøffe utfordringer på bane.

De fysiske målene til DB9 Coupé er 472 x 206 x 128 cm (L x B (inkl. speil) x H) over en akselavstand på 274 cm. Den veier 1785 kg, gjør null til hundre på 4,6 sekunder og har en potensiell toppfart på 295 km/t.

Standard girkasse er Touchtronic 2, 6-trinns med elektronisk shift-by-wire som styres via hendler på rattet. 

Om du vurderer å sprenge sparegrisen kan det være godt å vite at prisene er 2.596.700 kroner for DB9 Coupe, mens du for en DB9 Volante må ut med 2.736.100 kroner. Leveringene starter i oktober.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: