Kompromissløs BMW
NETTKJØRT: Selv en bortskjemt bilskribent må av og til la seg imponere av redskapen. Spesielt når alt, ned til den minste detalj, er så gjennomtenkt og ser så bra ut som på BMW 640i Gran Coupé. En sporty coupé står nok høyt på ønskelista hos mang en bilentusiast så lenge høyre hjernehalvdel bestemmer. Men når venstre halvdel tar over og fornuften får råde, innser man at det er mindre praktisk med to store dører enn med fire mindre. Spesielt når man parkerer i trange omgivelser. Eller skal ha med passasjerer i baksetet. Til nylig hadde du to valgmuligheter hvis du ønsket deg en sportslig BMW 6-serie, du måtte velge mellom todørs coupé eller ditto cabriolet. Stadig flere Sammenlignet med modellene fra Mercedes og Audi, er BMW 640i Gran Coupe utvilsomt den mest sportslige. Det lange panseret, nyregrillen, corona-lyktene, den lave takbuen og den kompakte hekken med en liten andestjert på koffertlokket, viser klart slektskapet til 6-serie coupé. Det er imponerende at 11 cm ekstra lengde og 3 cm ekstra høyde kan gi så mye ekstra komfort. Gran Touring En lett berøring på et dørhåndtak, og alle fire lyser opp i mørket. Dørterskler med M-logo forteller at BMWs sportslige arm har pustet på «vårt» eksemplar. Det tykke rattet med multifunksjonsknapper bekrefter dette. Velvære En stor skjerm øverst på dashbordet gir ønsket informasjon, det være seg klima, valg av lydkilde, radio, «surround view» der du «ser» bilen ovenfra når du rygger eller beveger deg i trange omgivelser. Alt styres intuitivt med iDrive, logisk plassert mellom de to forsetene. På ruta Til å være en coupé gir også de to separate baksetene upåklagelig komfort for de fleste med normal høyde og kroppsbygning. Man setter sine egne preferanser for klima, og har tilgang til praktiske oppbevaringsrom, ladestasjoner og eventuelt visuell underholdning via separate skjermer. Symfonisk 320 hestekrefter og 450 Newtonmeter er rikelig i denne bilen. Den 8-trinns automatgirkassen foretar silkemyke skift, mye raskere enn du selv er i stand til, og du tar deg kjapt forbi mer langsomme trafikanter, noe 0-100-tiden i faktaboksen nederst på siden kan bekrefte. Mirakelknapp Både fører og passasjerer kjenner virkelig forskjell på ytterpunktene, og velger du EcoPro skal du ifølge BMW merke det godt på drivstoffregningen over tid. Men hvem bryr seg vel om det i første møte med en bil som denne? Brukskunst Det er ikke mange tusenlapper mellom 640i – vårt førstevalg, og dieselutgaven 640d – som nok sparer deg for noen drivstoffutgifter. Du får også 6-serie Gran Coupé med firehjulsdrift, men foreløpig kun i kombinasjon med V8-utgaven, 650i, som gir et pristillegg på rundt en halv million.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |