[]
[] [firmabil.no] []

Kompromissløs BMW


Terje Ringen
Tekst og foto



NETTKJØRT: Selv en bortskjemt bilskribent må av og til la seg imponere av redskapen. Spesielt når alt, ned til den minste detalj, er så gjennomtenkt og ser så bra ut som på BMW 640i Gran Coupé.

En sporty coupé står nok høyt på ønskelista hos mang en bilentusiast så lenge høyre hjernehalvdel bestemmer.

Men når venstre halvdel tar over og fornuften får råde, innser man at det er mindre praktisk med to store dører enn med fire mindre. Spesielt når man parkerer i trange omgivelser. Eller skal ha med passasjerer i baksetet.

Til nylig hadde du to valgmuligheter hvis du ønsket deg en sportslig BMW 6-serie, du måtte velge mellom todørs coupé eller ditto cabriolet.

Stadig flere
De siste årene har vi blitt vant til å se firedørs coupéer i premium-segmentet. Det startet med Mercedes CLS, som nå er inne i sin andre generasjon, Audi har både A5 og A7, og man har mer ekstreme modeller som Porsche Panamera og Aston Martin Rapide.

Sammenlignet med modellene fra Mercedes og Audi, er BMW 640i Gran Coupe utvilsomt den mest sportslige.

Det lange panseret, nyregrillen, corona-lyktene, den lave takbuen og den kompakte hekken med en liten andestjert på koffertlokket, viser klart slektskapet til 6-serie coupé. Det er imponerende at 11 cm ekstra lengde og 3 cm ekstra høyde kan gi så mye ekstra komfort.

Gran Touring
Bagasjerommet er ikke så høyt, men det strekker seg langt innover. Weekendbagasje for fire personer, fire kofferter og tre bagger er uproblematisk. Golfspillere vil utvilsomt også få med seg det de trenger.

En lett berøring på et dørhåndtak, og alle fire lyser opp i mørket. Dørterskler med M-logo forteller at BMWs sportslige arm har pustet på «vårt» eksemplar. Det tykke rattet med multifunksjonsknapper bekrefter dette.

Velvære
Interiør i elfenbensfarget hud i mykeste hanskekvalitet, lavt plasserte sportsseter med den støtte du ønsker, selvsagt justerbare i alle retninger, skinndekor med sømmer i kontrastfarge, taktrekk i mørkt stoff. Kan man ha det bedre?

En stor skjerm øverst på dashbordet gir ønsket informasjon, det være seg klima, valg av lydkilde, radio, «surround view» der du «ser» bilen ovenfra når du rygger eller beveger deg i trange omgivelser. Alt styres intuitivt med iDrive, logisk plassert mellom de to forsetene.

På ruta
Headup display er nyttig – her ser du ikke bare hvor fort du kjører, men i tillegg skiltinfo med lovlig hastighet, hjelp til navigasjon, samt informasjon fra den aktive cruise-kontrollen som automatisk tilpasser seg bilen foran deg, selv når denne stopper for rødt lys.

Til å være en coupé gir også de to separate baksetene upåklagelig komfort for de fleste med normal høyde og kroppsbygning. Man setter sine egne preferanser for klima, og har tilgang til praktiske oppbevaringsrom, ladestasjoner og eventuelt visuell underholdning via separate skjermer.

Symfonisk
Vi trykker inn startknappen og hører godlåten fra rekkesekseren med turbo. Og legger merke til den behagelige, nesten lydløse gangen når den får jobbe uanstrengt ved lave turtall. Si hva du vil om dieselmotorer - en sekssylindret bensinmotor er noe helt annet for musikalske ører.

320 hestekrefter og 450 Newtonmeter er rikelig i denne bilen. Den 8-trinns automatgirkassen foretar silkemyke skift, mye raskere enn du selv er i stand til, og du tar deg kjapt forbi mer langsomme trafikanter, noe 0-100-tiden i faktaboksen nederst på siden kan bekrefte.

Mirakelknapp
Blant de egenskapene jeg setter mest pris på i en moderne BMW, er «kjøreopplevelsesbryteren» som sitter på midtkonsollen og lar deg tilpasse bilens kjøreegenskaper til din dagsform – fra mest mulig sport til maksimal komfort og minimalt forbruk.

Både fører og passasjerer kjenner virkelig forskjell på ytterpunktene, og velger du EcoPro skal du ifølge BMW merke det godt på drivstoffregningen over tid. Men hvem bryr seg vel om det i første møte med en bil som denne?

Brukskunst
Synes du BMW 5-serie er for ordinær, og 7-serien for svær, bør du vurdere en 6-serie Gran Coupé. Du skal være fintfølende for å kjenne forskjell på kjøreegenskapene i denne og en todørs coupé, og prisforskjellen fra Coupé til Gran Coupé er «bare» på 35-40.000.

Det er ikke mange tusenlapper mellom 640i – vårt førstevalg, og dieselutgaven 640d – som nok sparer deg for noen drivstoffutgifter. Du får også 6-serie Gran Coupé med firehjulsdrift, men foreløpig kun i kombinasjon med V8-utgaven, 650i, som gir et pristillegg på rundt en halv million.

FAKTA BMW 640i Gran Coupé

Motor:

6-syl. turbo bensinmotor, 2979 ccm

Effekt:

235 kW (320 hk) v/5800 o/min.
450 Nm v/1300-4500 o/min.

LxBxH:

501 x 189 x 139 cm

Akselavstand:

296,7 cm

Egenvekt m/fører:

1825 kg

Bagasjerom:

460-1265 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,4 sek

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk:

0,77 l/mil

CO2:

179 g/km

Pris fra:

kr 1.160.600

Pris som prøvekjørt:

kr 1.632.320

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: