[]
[] [firmabil.no] []

Lastet med luksus


Stein Pettersen



FØRSTEINNTRYKK: Blir du passert av en Mercedes CLS Shooting Brake på veien, kommer du garantert til å legge merke til det. BilNorge.no har kjørt årets tøffeste stasjonsvogn!

I 2004 var CLS den første moderne firedørs coupe – nå definerer Mercedes-Benz en ny nisje med en gedigen luksuriøs stasjonsvogn.

Målgruppen er de kundene som er på jakt etter stil – samtidig som de har plass til familie og alt det du ikke allerede har på hytta.

Den største konkurrenten står kanskje allerede i Mercedes egne butikker, den heter E-Klasse.

På plass bak rattet stirrer du ut over et tilsynelatende endeløst panser. Står du på utsiden, ser du en taklinje som strekker seg bakover langs mørke ruter som gjør at bilen ser enda større ut enn den faktisk er.

Ser vi på tallene, er den bare 16 millimeter lenger, 3 millimeter lavere og 15 kilo tyngre enn coupeen.

Den store fordelen er et bagasjerom på 590 liter – eller 1550 om du legger baksetet flatt.

Et klikk på nøkkelen, og den elektriske bakluka viser frem et bagasjerom som er ganske smalt, men til gjengjeld utrolig langt.

Har du lyst til virkelig å imponere, kan du klinke til med snaut 45.000 i ekstrautstyr for å få tregulv… helt seriøst.

Innsteg?
Det er nesten ikke mulig å snakke «innstegsmodell» når vi snakker om en CLS Shooting Brake.

Den minste motoren, 250 CDI, starter på 785.000 kroner – før du har dukket ned i ekstrautstyrslisten som alltid følger biler i denne klassen.

Da disponerer du 204 hestekrefter og, nesten viktigere, 500 Newtonmeter, noe som gir hyggelige tall for en stor bil som dette. 0,53 og 139 gram CO2 sørger for å holde avgiftene litt unna livet.

Den kler bilen helt greit – om du ikke regelmessig skal pendle sørover i Europa, matcher 250 CDI helt greit norske fartsgrenser, og vel så det.

Selvsagt mangler den litt av det mer raffinerte skyvet som den større sekseren har, men under de aller fleste forhold er det selvsagt tilstrekkelig. Du sitter så godt pakket inn i denne bilen, at med mindre du virkelig begynner å tyne, hører du knapt noe til motoren i det hele tatt.

Prishoppet opp til 350 CDI er 150.000 kroner – du får en del utstyr for de pengene.

Lokkematen er tilgang på firehjulsdrift. Da har imidlertid også prisen steget til å mangle en hundrelapp på å treffe en million blank.

Imponerende cruiser
Alle motoralternativene i Shooting Brake kommer standard med Mercedes' glimrende syvtrinnskasse.

BilNorge.no har kjørt bilen på svingete veier rundt Firenze. I skarpe svinger kjennes kanskje vekten noe mer enn i coupeen – men så lenge du holder deg innenfor det meste av komfort og fornuft, håndterer den det godt.

Den elektriske styringen er relativt lett, og luftfjæringen kan stilles mellom Sport og Comfort.

Forskjellen er godt merkbar, ute på landeveien er definitivt det strammeste valget helt riktig. Selv da er det mye komfort igjen. Bortsett fra veldig skarpe kanter, som har en evne til å trenge seg gjennom i begge innstillingene.

Det meste i Shooting Brake er optimalisert mot komfort foran sport.

Ingen regel uten unntak
Om du derimot er av typen som elsker å skremme familien din, finnes det likevel en mulighet.

Den koster riktignok nesten to millioner og heter CLS 63 AMG. Med på kjøpet får du da 525 hestekrefter fra en elskelig brutal 5,5-liters V8er utstyrt med to turboer.

Priser Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

 

Modell

Effekt
Utsalgspris
DIESEL:
 
 
CLS 250 CDI
204 hk
kr 785.900
CLS 350 CDI
265 hk
kr 945.900
CLS 350 CDI 4M
265 hk
kr 999.900
BENSIN:
 
 
CLS 350
306 hk
kr 1.038.900
CLS 500 4M
408 hk
kr 1.496.900
CLS 63 AMG
525 hk
kr 1.965.500

 

 

Fakta Mercedes-Benz CLS 250 CDI Shooting Brake

Motor:

4-sylindret dieselmotor 2143 ccm

Effekt:

150 kW (204 hk) v/3800,
500 Nm v/1600 – 1800

Mål:

495,6 x 188,1 x 141,6 cm (L/B/H)

Akselavstand:

287,4 cm

Egenvekt:

1800 kg

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek.

Toppfart:

235 km/t

Snittforbruk:

0,53 l/mil

CO2-utslipp:

139 g/km

Pris:

kr 785.900

Konkurrenter: Ingen direkte, men kundene vil trolig vurdere Mercedes E-Klasse, BMW 5-serie Touring, Audi A6, Audi A7, Porsche Panamera

+ Den tøffeste stasjonsvogna på lenge, kombinert med mye komfort og plass

- Ikke like praktisk som lasteskipet E-Klasse.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: