Friskere og sprekere RCZ coupé
Selv om den bare er tre år gammel, og fortsatt vekker oppsikt i trafikken, velger Peugeot nå å sprite opp utseendet på lille RCZ. Modellen står i Paris med ny optikk, men under panseret sitter fortsatt de samme motorene. Det betyr to alternative 1,6-liters bensinmotorer, en med 156 hk og en med 200 hk. De som foretrekker diesel får tilbud om en 2,0 HDi med 163 hk. At RCZ er en nisjebil, leser vi ut av OFV-statistikken. Hittil i år er det registrert 21 nye eksemplarer mens det i hele fjor ble registrert 66. Dermed blir den ikke noe vanlig syn på norske veier. Det er primært i fronten vi finner endringene. Den er mer sportslig og dynamisk for å gi bedre balanse med de brede skjermbuene bak og det spesielt utformede taket med «double bubble». Skreddersøm Større utvalg av tilleggsutstyr gir kundene større muligheter for å skreddersy sin RCZ. For eksempel kan man få en helsort grill, tre forskjellige farger på taket samt ti forskjellige felgtyper. En Black Pack gir sorte bremsecalipere og utvendige speilhus mens Sports Pack, som er standard i kombinasjon med Sport og GT-utgavene med THP 200-motor, har et lite sportsratt, kortere girspak og et lydanlegg som «foredler» motorlyden. Enda hottere I konseptbilen er 1,6-liters THP-motoren trimmet opp til hele 260 hestekrefter, og er ifølge Peugeot deres kraftigste produksjonsmodell noensinne – 160 hester per liter høres utvilsomt morsomt ut. Den ferdige modellen kommer på markedet mot slutten av 2013, og på tross av ytelsene antyder Peugeot et CO2-utslipp på rundt 155 g/km. Slett ikke ille. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |