[]
[] [firmabil.no] []

Full-hybrid Outlander


Terje Ringen



På vårens Genève-utstilling møtte vi neste generasjon Outlander. I Paris står en mer fremtidsrettet modell.

Outlander PHEV heter modellen som avdukes i Paris, og de fire bokstavene står for Petrol Hybrid Electric Vehicle. Utseendemessig er det lite som skiller denne modellen fra en vanlig Outlander – men det er utenpå.

Bilen er nemlig utstyrt med MMCs egne plugg-inn hybridløsning. Ifølge Mitsubishi er dette verdens første plugg-inn hybride SUV, en bil som kombinerer SUVens fremkommelighet på og utenfor veien, men elbilens stille gange og miljøfordeler.

LES: Mer om ny Outlander

Outlander PHEV har som mål å oppnå et snittforbruk på 0,16 liter på mila etter EU-syklusen, noe som gir den en samlet rekkevidde på drøye 880 kilometer - helt på høyde med biler med forbrenningsmotor.

Tenker selv
Avhengig av situasjon og batterispenning, velger bilen automatisk den best egnede av tre forskjellige kjøremodi for mest mulig komfortabel og praktisk kjøring.

EV Drive Mode – her kjører man på ren eldrift, uten lokale utslipp.

Series Hybrid Mode – bensinmotoren virker som generator og leverer strøm til elmotoren. Systemet bytter til denne modusen når batterispenningen faller under et visst nivå, eller når det trengs ekstra kraft, for eksempel under akselerasjon og opp en bratt bakke.

Parallel Hybrid Mode – bensinmotoren er hoved-drivkilde, og assisteres eventuelt av elmotorene ved behov. Systemet skifter til denne modus ved høye hastigheter, når bensinmotoren yter sitt beste.

Medbragt lader
Li-ion batteripakken i Outlander PHEV er på 12 kWh og gir i teorien en rekkevidde på 55 kilometer med ren eldrift. Føreren kan manuelt skifte til batterilade-modus, der bensinmotoren virker som generator og lader batteriene, enten bilen kjører eller står stille.

Denne lade-funksjonen gir føreren fleksibilitet til å bruke bensinmotoren som generator når som helst, for eksempel hvis man ønsker å kjøre på elmotor på et spesielt tidspunkt - og vil sørge for at batteriene har tilstrekkelig spenning til dette.

Outlander PHEV benytter et TwinMotor 4WD-system bestående av separate elmotorer som driver for- og bakhjulene. I tillegg til å redusere friksjonstapet leverer dette systemet ifølge Mitsubishi bedre respons og mer nøyaktig styring enn konvensjonelle, mekaniske systemer.

LES OGSÅ: Vi har prøvekjørt prototypen

Avansert 4WD
TwinMotor 4WD er integrert med Mitsubishis anerkjente S-AWC (Super All Wheel Control) for å gi høy grad av stabilitet og offroad-egenskaper og sørge for at bilen oppfører seg slik føreren forventer, både på og utenfor veien.

Noen tekniske data til slutt. Bilen måler 465 x 180 x 168 cm over en akselavstand på 267 cm og veier 1810 kg.

Separate elmotorer driver for- og bakhjul, begge yter 60 kW (81 hk) og har et dreiemoment på henholdsvis 137 og 195 Newtonmeter. Bensinmotoren er en 4-sylindret toliter med 70 kW (95 hk).

Ladetiden er ca. 4,5 timer for et tomt batteri, og med en hurtiglader skal man kunne fylle opp 80 prosent i løpet av en halv time.

Global småbil
En annen nyhet Mitsubishi viser i Paris er deres Global Compact Car, som har fått navnet Mirage i enkelte markeder. Den kan opptre som eco-bil i vestlige markeder, og inngangsbillett til bil-verdenen i nye, raskt voksende markeder.

Etter sin debut i produksjonslandet Thailand i mars, selges den nye kompaktmodellen nå også i ASEAN-landene og Japan.

For å leve opp til betegnelsen Global Compact Car, skal den på sikt selges over hele verden, og markedene som nå står for tur er Europa og Australia.

Den europeiske versjonen er på plass i februar 2013. Den får en 1,0-liters 3-sylindret Mivec-motor og skal levere et CO2-utslipp på bare 92 g/km.

Dette oppnås gjennom lav vekt (845 kg) og kompakte mål – en lengde på 371 cm og en bredde på 166,5 cm. Den er også utstyrt med Mitsubishis eget stopp/start-system.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: