[]
[] [firmabil.no] []

Spenstig Porsche-konsept


Terje Ringen



Mandag hadde vi første tur i Mercedes CLS Shooting Brake. Nå viser Porsche at Mercedes neppe blir lenge alene i dette segmentet. Vi har bilder og video.

Porsche avduket onsdag kveld sin Panamera Sport Turismo Concept, en nydelig, sporty stasjonsvogn basert på Panamera. Slik den stilles ut i Paris har den hybrid drivlinje, men vi kan levende forestille oss bilen med en snerrende V8 turbomotor også.

En mulig sportsbil for fremtiden, sier Porsche om konseptet med korte overheng og en stor, praktisk bakluke. Den måler 495 x 199 x 140 centimeter, to centimeter kortere, seks bredere og en centimeter lavere enn Panamera.

LES: Vår prøvekjøring av Mercedes CLS Shooting Brake

Fronten kjennetegnes av C-formede LED-lys, kalt C-Blades, montert i de store luftinntakene. Også de fire hovedlysene er LED-baserte.

Speilkameraer
Den smidige kroppen har ingen sjenerende utstikkere. I stedet for tradisjonelle speilhus har Sport Turismo to kameraer montert i lufteventilene som projiserer bilder på et display i cockpiten. Bakparten på bilen er helt ny, men likevel typisk Porsche.

LED baklysene gir et tredimensjonalt uttrykk, og over bakluka sitter en justerbar spoiler utført i karbonfiber.

Lakkfargen, Liquid Metal Blue, gir bilen en metallisk overflate og fremhever konturene. Felgene er tofargede, og gjennom dem skimtes bremsecalipere i Acid Green - syregrønn. Senterboltene minner oss på Porsches racing-gener.

Hybridkraft
Drivlinjen demonstrerer også Porsches fremtid. Den kalles e-hybrid og indikerer at bilen kan lades fra en vanlig stikkontakt. Samlet effekt er 416 hk.

Bilen kan kjøres på elmotor i hastigheter på inntil 130 km/t over en distanse på inntil 30 kilometer. Etter NEDC kjøresyklusen er snittforbruket oppgitt til 0,35 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på under 82 gram per kilometer.

Drivlinjen er en videreutvikling av den som sitter i Panamera og Cayenne S Hyrbid. Den nye elmotoren leverer 70 kW (95 hk) – omtrent dobbelt så mye som i dagens Porsche-hybrider.

I tillegg har Sport Turismo en turbomatet 3-liters V6 på 333 hk. Til sammen får de to motorene bilen opp i 100 km/t på under seks sekunder.

Høyspent
Energikilden til elmotoren er et Li-ion batteri plassert under bagasjerommet – mange ganger så kraftig som dagens nikkel-hybrid batteri, selv om størrelsen er omtrent den samme.

Lagringskapasiteten på 9,4 kWh sørger for raske akselerasjoner, lenger elektrisk rekkevidde og høyere hastigheter.

Vanligvis prioriterer e-hybrid den elektriske motoren, men sjåføren kan påvirke dette via en knapp på rattet.

Når bilen kjøres i hybrid modus kan føreren velge e-charge for å lade batteriene fra forbrenningsmotoren – nyttig når man kjører på motorvei og vet man skal inn i et byområde hvor det skal kjøres utslippsfritt.

Batteriet kan også lades fra en vanlig stikkontakt på ned til 2,5 timer - avhengig av spenningen på nettet.

(saken fortsetter)

Skjermbasert
Interiøret i Sport Turismo er fremtidsrettet etter filosofien “så lite som mulig og så mye som nødvendig”.

I stedet for tradisjonelle instrumentklokker er hoved-displayet en stor TFT-skjerm med dynamisk informasjon som kalles frem etter behov, fra speedometer, via turteller til kjøredata og navigasjon.

To mindre monitorer, en til høyre og en til venstre, viser bilder fra de utvendige “speil-kameraene”. I tillegg vises nyttig informasjon om den hybride drivlinjen på andre skjermer.

Humørstyrt
Via en berøringsskjerm kan føreren velge kjøremodus etter humør og dagsform, om han ønsker maks kjøreglede, maks ytelser etter mest mulig effekt drift.

Panamera Sport Turismo byr på nye muligheter for tilpasset kommunikasjon. Man kan bruke en smartphone til å sjekke og styre en rekke av bilens funksjoner, som ladestatus, styring av klimaanlegg etc.

Med positiv respons på Paris-utstillingen, og det er vel ingen grunn til å forvente noe annet, kan vi kanskje se den nye Porsche-modellen i produksjonsform innen et år eller to.

Priser og data Porsche Panamera


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: