Spenstig Porsche-konsept
Mandag hadde vi første tur i Mercedes CLS Shooting Brake. Nå viser Porsche at Mercedes neppe blir lenge alene i dette segmentet. Vi har bilder og video. Porsche avduket onsdag kveld sin Panamera Sport Turismo Concept, en nydelig, sporty stasjonsvogn basert på Panamera. Slik den stilles ut i Paris har den hybrid drivlinje, men vi kan levende forestille oss bilen med en snerrende V8 turbomotor også. En mulig sportsbil for fremtiden, sier Porsche om konseptet med korte overheng og en stor, praktisk bakluke. Den måler 495 x 199 x 140 centimeter, to centimeter kortere, seks bredere og en centimeter lavere enn Panamera. LES: Vår prøvekjøring av Mercedes CLS Shooting Brake Fronten kjennetegnes av C-formede LED-lys, kalt C-Blades, montert i de store luftinntakene. Også de fire hovedlysene er LED-baserte. Speilkameraer LED baklysene gir et tredimensjonalt uttrykk, og over bakluka sitter en justerbar spoiler utført i karbonfiber. Lakkfargen, Liquid Metal Blue, gir bilen en metallisk overflate og fremhever konturene. Felgene er tofargede, og gjennom dem skimtes bremsecalipere i Acid Green - syregrønn. Senterboltene minner oss på Porsches racing-gener. Hybridkraft Bilen kan kjøres på elmotor i hastigheter på inntil 130 km/t over en distanse på inntil 30 kilometer. Etter NEDC kjøresyklusen er snittforbruket oppgitt til 0,35 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på under 82 gram per kilometer. Drivlinjen er en videreutvikling av den som sitter i Panamera og Cayenne S Hyrbid. Den nye elmotoren leverer 70 kW (95 hk) – omtrent dobbelt så mye som i dagens Porsche-hybrider. I tillegg har Sport Turismo en turbomatet 3-liters V6 på 333 hk. Til sammen får de to motorene bilen opp i 100 km/t på under seks sekunder. Høyspent Lagringskapasiteten på 9,4 kWh sørger for raske akselerasjoner, lenger elektrisk rekkevidde og høyere hastigheter. Vanligvis prioriterer e-hybrid den elektriske motoren, men sjåføren kan påvirke dette via en knapp på rattet. Når bilen kjøres i hybrid modus kan føreren velge e-charge for å lade batteriene fra forbrenningsmotoren – nyttig når man kjører på motorvei og vet man skal inn i et byområde hvor det skal kjøres utslippsfritt. Batteriet kan også lades fra en vanlig stikkontakt på ned til 2,5 timer - avhengig av spenningen på nettet. (saken fortsetter) Skjermbasert I stedet for tradisjonelle instrumentklokker er hoved-displayet en stor TFT-skjerm med dynamisk informasjon som kalles frem etter behov, fra speedometer, via turteller til kjøredata og navigasjon. To mindre monitorer, en til høyre og en til venstre, viser bilder fra de utvendige “speil-kameraene”. I tillegg vises nyttig informasjon om den hybride drivlinjen på andre skjermer. Humørstyrt Panamera Sport Turismo byr på nye muligheter for tilpasset kommunikasjon. Man kan bruke en smartphone til å sjekke og styre en rekke av bilens funksjoner, som ladestatus, styring av klimaanlegg etc. Med positiv respons på Paris-utstillingen, og det er vel ingen grunn til å forvente noe annet, kan vi kanskje se den nye Porsche-modellen i produksjonsform innen et år eller to. Priser og data Porsche Panamera Artikkel fra www.firmabil.no URL: |