Golf-ytterpunkter
Ikke bare lanserer Volkswagen sin nye Golf i Paris, de viser også ny BlueMotion med CO2-utslipp på 85 gram og ikonet Golf GTI i ny drakt. Selv om den nye Volkswagen Golf i sjuende generasjon offisielt lanseres i Paris, har vi allerede stiftet bekjentskap med den under snikpremieren i Berlin tidligere denne måneden. LES OGSÅ: Ny Golf i detalj Ny BlueMotion Utslippet av CO2 er beskjedne 85 gram, eller 15 prosent lavere enn på forrige modell. Forbruket ved blandet kjøring ligger på bare 0,32 liter pr. mil, det vil si samme nivå som flere av hybridmodellene som tilbys på markedet i dag. - Denne motoren oppfyller allerede kravene til utslipp som vil gjelde fra 2014, den såkalte EU6-normen, sier direktør Ulf Tore Hekneby hos den norske importøren. Han opplyser at Golf BlueMotion blir lansert i Norge sommeren 2013. GTI før sommeren GTI, som tidlig satte standarden for sportslige biler i denne klassen, er i ferd med å bli produksjonsklar i ny versjon med mer utstyr og mer kraft. I standardutgave har GTI har en toliter turbo-bensinmotor med direkteinnsprøyting som yter 220 hk. En nyhet er det at den kan leveres i en «performance pack»-utgave som er spritet opp til 230 hk. Sistnevnte bruker bare 6,5 sekunder fra null til hundre. Gjerrige motorer Dette gir et forbruk ved blandet kjøring på 0,6 liter/mil med et tilhørende CO2-utslipp på 140 g/km – det vil si 18 prosent lavere enn på forgjengeren. Som alternativ kan begge varianter leveres med sekstrinns DSG-gir. Golf GTI vil få en omfattende utstyrspakke med blant annet progressiv styring, adaptive bi-xenonlys, LED-kjørelys og -baklys som standard. Performance Pack byr også på kraftigere bremser og elektronisk differensialbrems på forakselen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |