[]
[] [firmabil.no] []

En smak av fremtid


Terje Ringen



Audi kaller konseptbilen de viser i Paris «Crosslane Coupé». Men egentlig er det vel en Q2 de forsøker å varsle oss om?

Målene kan i alle fall passe for en modell i sjiktet under Q3. 421 x 188 x 151 cm er 17 cm kortere, 5 cm bredere og 8 cm lavere. Den har en akselavstand på 256 cm.

Mye er gjort for å holde vekten lavest mulig, samtidig som ingeniørene har tenkt eierkostnader fra vugge til grav.

Det er brukt aluminium og komposittmaterialer, som karbonfiberforsterket plast og glassfiber i stor utstrekning for å oppnå en egenvekt på 1390 kg – lett for en SUV.

Audi Crosslane er en oppladbar hybridbil, en såkalt plug-in. Drivlinjen består av en bensinmotor koblet mot to elektriske motorer og en ett-trinns girkasse.

Bensinmotoren er en 3-sylindret 1,5-liter som yter 130 hk og har et dreiemoment på 200 Newtonmeter. Denne er koblet direkte til en elmotor med 50 kW (68 hk) og 210 Nm, som primært fungerer som startmotor og dynamo.

Den andre elmotoren er på 85 kW (116 hk) med maks moment på 250 Nm. Den står for den elektriske fremdriften og henter energi fra et Li-ion batteri.

Samlet effekt fra drivlinjen er 177 hk, og i den «snille» NEDC-syklusen har bilen et oppgitt snittforbruk på 0,11 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 26 g/km.

Hybridbilen kan kjøres med ren eldrift i hastigheter opp til 130 km/t med rekkevidde på inntil 86 kilometer. Det skyldes at Li-ion batteriet har kapasitet på hele 17,4 kWh.

Crosslane Coupé er en 2+2-seter. Den har et tak som veier under 10 kg, og dette kan tas av og legges i bagasjerommet.

Bagasjerommet er for øvrig en separat modul som med et enkelt tastetrykk kan utvides med 40 cm.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: