[]
[] [firmabil.no] []

Auris som stasjonsvogn


Trygve Bæra



Når Toyota Auris nå lanseres i ny drakt, er tiden også moden for en stasjonsvogn. I god Toyota-ånd kommer den også som hybrid.

De besøkende på Paris-utstillingen i de kommende ukene kan ikke bare se Toyota Auris i ny drakt, men for første gang også denne kompaktbilen som stasjonsvogn.

LES: Vår omtale av ny Auris

Dermed er det grunn til å forvente økt interesse blant norske kunder – de fleste bilmodeller i kompaktklassen selger som kjent bra som stasjonsvogn her hjemme, selv om det er kombikupé som dominerer med hele 66 % av denne klassen.

Ekstra lengde
Hele fronten, til og med fordørene, er identisk med kombikupéen. Akselavstanden er 260 cm, det samme som på kombikupéen, men utvendig lengde er 28,5 cm større.

Det meste av denne ekstra lengden kommer bagasjerommet til gode. Og du trenger ikke løfte bagasjen veldig høyt, for sammenlignet med kombikupéen er lasteterskelen 8 cm lavere.

Ny design på forsetene bidrar til at benplassen i baksetet øker 2 cm i forhold til forrige kombikupé.

Hybrid med CVT
Motorprogrammet er naturlig nok også identisk med kombikupéen. Det vil si 1,33- og 1,6-liter bensinmotor, 1,4-liter dieselmotor samt hybridsystem med 1,8-liter bensinmotor kombinert med CVT-gir.

Sistnevnte er det samme som vi nylig har stiftet bekjentskap med i Prius+ Seven, og som i Auris gir et CO2-utslipp på 89 gram ved blandet kjøring. Samlet effekt er 100 kW (136 hk), mens maksimalt moment er 207 Nm.

Hvordan den nye Auris både som kombikupé og stasjonsvogn oppfører seg på veien, må vi vente til et stykke ut i desember før vi kan si noe om. Da har vi kjørt bilene på portugisiske veier.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: