[]
[] [firmabil.no] []

Mer avanserte Fiesta og Mondeo


Trygve Bæra



I andre halvdel av 2013 er en ny Ford Mondeo klar for salg. I Paris avslører Ford hvilke tekniske nyheter den vil by på – og ikke minst viser de en ny Fiesta.

Den nye utgaven av Mondeo er førstemann til å bygges på Fords globale CD-plattform. Bilen vil få et bredt spekter av det som Ford kaller «innovative teknologier».

Dette dreier seg blant annet om et avansert, automatisert parkeringssystem som både lukeparkerer og rygger inn i en parkeringslomme.

Andre detaljer er at Mondeo vil få selvåpnende bakluke, elektrisk justering av rattstammen med minnefunksjon, samt førersete med massasjefunksjon.

Nytt bakhjulsoppheng
Den vil også bli den første europeiske Ford-modellen med et nytt bakhjulsoppheng, noe som skal gi nye Mondeo mer raffinerte og dynamiske kjøreegenskaper.

Det sier ikke lite, på bakgrunn av at den eksisterende Mondeo gjennom flere tester i bladet Bil har blitt kåret til ledende i klassen når det gjelder kjøreegenskaper. Det nye hjulopphenget vil også senke støynivået for passasjerene i baksetet.

Også hybrid
Nye Mondeo blir tilgjengelig som 5-dørs kombikupé og stasjonsvogn, og en 4-dørs sedan blir klassens første bensin/elektriske hybrid, der en spesialutviklet 2,0-liters bensinmotor er kombinert med et litium-ionbatteri.

Dessuten vil Mondeo også leveres med den tresylindrede 1,0-liters bensinmotoren som debuterte i Focus tidligere i år.

Mondeo vil også ha SYNC med MyFord Touch, et stemmeaktivert kommunikasjonssystem med 8-tommers, farge berøringsskjerm som gjør at sjåføren kan holde hendene på rattet og øynene på veien og kontrollere telefon, bilens mediespillere, klimaanlegg og navigasjonssystem med stemmekommandoer.

Den nye Mondeo betyr også Europa-debut for Fords oppblåsbare setebelter bak. Disse er konstruert for å redusere hode-, nakke- og brystskader på dem som sitter i baksetene.

Ved en ulykke vil beltet ekspandere og fordele kollisjonskreftene over et område som er fem ganger større enn det som oppnås med et konvensjonelt bilbelte.

Gjerrig Fiesta
Den nye Fiesta tar mål av seg til å bli best i klassen på drivstofføkonomi, med hele syv drivlinjer som slipper ut mindre enn 100 g/km CO2 og forbruker mindre enn 0,43 l/mil.

Lavest av disse er en Econetic-variant som forventes å gi et drivstofforbruk på 0,33 l/mil og et tilhørende CO2-utslipp på 87 g/km.

I det som må kalles den andre enden av skalaen, vil Fiesta også komme i ST-utgave med 1,6-liters motor med 182 hk. Denne vil settes i produksjon tidlig i 2013.

Foreldrekontroll
Fiesta vil også kunne leveres med Ford sjåførassistanseteknologier, blant annet MyKey som gjør sin europeiske debut i 2012.

Dette systemet gir foreldrene mulighet til å kontrollere bilens innstillinger for de unge bilførerne, inkludert maksimal hastighet og volumet på audioanlegget, ved å programmere dette inn i en individuell nøkkel.

Dessuten vil Fiesta også tilby Active City Stop, et system som er utformet for å hindre sammenstøt i lave hastigheter.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: