[]
[] [firmabil.no] []

Clio på riktig spor


Trygve Bæra



FØRSTEINNTRYKK: Selv om den nye Renault Clio er bygget på samme plattform som forgjengeren, er det sjelden det både ses og kjennes så tydelig at dette er en ny bil.

Fjerde generasjon Renault Clio er klar for Norge fra 21. november. Dette gjelder femdørs kombikupé, mens Sport Tourer – den lovende stasjonsvognen – kommer hit til landet på vårparten, sannsynligvis i mai.

Renault har virkelig tatt kundenes tilbakemeldinger på alvor, de meldingene som har gitt en entydig beskjed: Kjedelig og intetsigende utseende.

Nykommeren er nemlig i overraskende stor grad inspirert av konseptbilen DeZir, og etter som vi allerede har sett Sport Tourer på Paris-utstillingen kan vi slå fast at Renault virkelig er inne på et nytt spor.    

Basisversjonen er motorisert med en 1,2-liters bensinmotor med 75 hester, og denne får en startpris på 155.000 kroner.

Til standardutstyret hører blant annet el-justerbare og oppvarmede sidespeil, fireveis regulering av rattet, elektriske vindusheiser foran samt ESP og ABS. Radio med lydsystemet Bass Reflex samt mp3 og bluetooth er også standard.

Tresylindret
Det er imidlertid to noe sterkere motorer som forventes å ta det meste av salget, men prisene på disse er ikke klare før ved lanseringsdatoen i slutten av november.

Først og fremst har den norske Renault-importøren tro på den nye tresylindrede 0,9-liters bensinmotoren med 90 hester. Hvis du av prinsipp rynker på nesa av motorer med under 1-liters volum, vil vi foreslå at du denne gang i det minste venter til etter at du har kjørt den.

Overraskende kvikk i steget, også forholdsvis støysvak – hadde vi ikke sett spesifikasjonen ville vi trodd det satt en firesylindret motor med større volum under panseret.

Den imponerende lille tassen forventes å ta grep om minst 60 prosent andel her i landet, mens 1,5-liters dieselmotor med 90 hester tar hånd om resten.

Alle motorene leveres med femtrinns manuell girkasse, men 90-hesters diesel blir også tilgjengelig med sekstrinns dobbelclutchkasse (EDC).

Fin styring
Noe av det beste med kjørefølelsen er likevel styrepresisjonen. Etter 30 mil på italienske veier nøler vi ikke med å hevde at dette er den beste styringen vi har kjørt på en småbil siden Ford Fiesta.

Sistnevnte er fortsatt kongen av dynamikk i denne klassen, men nye Clio er herved utropt til kronprins.

Forventet salgsvolum i 2013 er 500 biler inkludert Sport Tourer.

Administrerende direktør Jan Traaseth hos Renault-importøren RBI Norge AS, håper at de i Sport Tourer endelig får en liten stasjonsvogn som slår an, men han er usikker på fordelingen mellom vanlig Clio og Sport Tourer.

Tradisjonelt er jo Norge et stasjonsvognmarked, men de få småbilene som har kommet som stasjonsvogn, har ikke fått noe fotfeste her hjemme.

FAKTA Renault Clio TCe 90

Motor:

3-syl. bensin, 898 ccm

Effekt:

66 kW (90 hk) v/5250 o/min.
135 Nm v/2500 o/min.

Mål:

406 x 174 x 145 cm (L/B/H)

Akselavstand:

259 cm

Egenvekt m/fører:

1084 kg

Bagasjevolum:

300 liter

Aks. 0-100 km/t:

12,2 sek.

Toppfart:

182 km/t

Snittforbruk:

0,45 l/mil

CO2-utslipp:

104 g/km

Pris fra (1.2/75 hk):

kr 155.000

Lansering i Norge:

21. november

 

Konkurrenter: VW Polo, Ford Fiesta, Toyota Yaris, Peugeot 208, Opel Corsa, Hyundai i20, Kia Rio.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: