[]
[] [firmabil.no] []

Fisker-basillen smitter


Jon Winding-Sørensen



Det er stadig flere som gjør en Fisker og kommer med forslag om en fossil/elektrisk Gran Turismo-bil i øvre prisleie. Dette er et fransk forsøk.

Exagon er ikke et nytt navn for BilNorges lesere. Vi har fortalt om de elektriske Andros Trophy racerbilene som ble bygget av dette firmaet før de bestemte seg for å skape en virkelig luksusbil, på nesten samme oppskriften.

LES: Vår prøvekjøring av Fisker Kharma

Og vi fortalte om første gang vi møtte den nye Grand Routier-modellen på Paris-utstillingen for to år siden.

Siden den gang har det skjedd mye. Omfattende testing, kontrakt med underleverandører, man har modifisert utseendet og gjort det hele mer brukbart. Man har sågar beregnet en pris: 330.000 euro skal fornøyelsen koste.

Men det morsomme er at for den prisen får du ikke med motoren. Det vil si, du får med to elmotorer som driver hvert sitt bakhjul.

Og det burde egentlig holde – de leverer litt over 200 hk hver, og med et konstant dreiemoment helt opp til 5000 omdreininger, loves vi nulltilhundre på 3,5 sekunder og en elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t. 

Dessuten byr den på en rekkevidde på 360 kilometer (ECE15) eller 310 kilometer (NEDC) og batterier som kan hurtiglades fra 30 til 80 prosent på litt mer enn 30 minutter.

Men – står det med liten skrift i tilbudet – en range extender kan leveres som ekstrautstyr. 

Den er bare beskrevet som en liten forbrenningsmotor med lavt kubikkinnhold som lader batteriene når de begynner å bli tappa. Motoren går på konstant turtall og slipper ut minimale eksosmengder.

Med den, og en bensintank som er fylt med 25 liter, kan rekkevidden forlenges til 807 kilometer.

Hør hva Nordsløyfe-spasialist Sabine Schmitz sier om Furtive-eGT (saken fortsetter)

Bilen er aldeles nydelig laget, det vi kan se av den. Det skulle forresten bare mangle til den prisen. Selv baksetene er komfortable, så dette er litt mer enn 2+2. Men under skallet ser det også glimrende ut. Et avskrelt chassis avslørte solid konstruksjon og nydelige detaljer.

Særlig bak dukket det opp mye uventet. En tre-trinns girkasse, for eksempel, som også kobler de to drivenhetene sammen. Og en meget massiv drivlinje, og da inkluderer jeg dekkene som er spesialutviklet av Michelin.

For her snakker vi nemlig om ganske store krefter når hele dette solide dreiemomentet slippes løs allerede fra null omdreininger. Da er det ikke snakk om noen myk overgang fra stillestående til ikke-akkurat-stillestående.

Væskekjølte motorer er heller ikke helt vanlig, disse er spesialutviklet av Siemens for denne modellen. Og bremsene er skreddersydd av franske Beringer som egentlig bare jobber med fly- og romfart.

At det hele ikke veier mer enn 1640 kilo, er egentlig ganske imponerende. Vi har tross alt en bil som er 447 cm lang og som står på 278 cm akselavstand. Bredden er 191 cm uten speil, og den er ikke høyere enn 129 cm.

I Norge vil denne bilen kunne selges uten en eneste avgift, dersom man ikke tar med ekstrautstyret. Og du behøver ikke bekymre deg om service og reparasjoner.

Du kan nemlig få kjøpt med fem års garanti, med en 24/7 concierge-service spesielt for deg. Siden prisen for den bygges inn i bilprisen, regner jeg med at den også blir avgiftsfri.

Og selv om jeg egentlig ikke aner hva slags bil vi snakker om virker det som en fortsettelse av den store, franske biltradisjonen representert av Delage og Delahaye og Hotchkiss og alle de fantastiske mellomkrigsbilene. Selv om du nå må ta Paris-Cote d’Azur i to etapper.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: