[]
[] [firmabil.no] []

Liten og sterk


Trygve Bæra
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: Bilens navn er like pussig som Opels forklaring på navnevalget: – Opel Mokka er en liten sak med stor effekt. Vi har kjørt nykommeren.

 Den andre koreansk-produserte SUV fra Opels side – etter Antara – er klar for det norske markedet rundt 1. november.

Nykommeren med det sterke navnet Mokka er en mye mindre bil enn Antara, den er en kompakt-SUV basert på Corsa-plattformen, men vil finne et langt bredere publikum.

På det amerikanske markedet er bilen kjent under navnet Buick Encore, den slipper Opel å møte som konkurrent her i Europa. Derimot vil Chevrolet lansere halvbroren Trax med det som forventes å være aggressive priser, og med tilsvarende motorutvalg som Mokka.

Utvendig lengde er 428 cm, noe som for eksempel er 6 cm mer enn på Skoda Yeti og 1 cm mindre enn på Mitsubishi ASX. Akselavstanden er 4,5 cm større enn på Corsa, men er 2,5 cm mindre enn på Yeti.

Både 2WD og 4WD
1700 biler har Opel Norge kalkulert med å selge i 2013, med omtrent jevn fordeling mellom to- og firehjulsdrift. Billigste versjon, som et fåtall antagelig vil velge, er 1.6/115 hk bensin med 2WD, femtrinns girkasse og utstyrsnivå Essentia som starter på 239.000 kroner.

De to motorvariantene som vil dele det meste av salget mellom seg, er 1,4-liter bensinmotor som yter 140 hk, og 1,7-liter dieselmotor som byr på 130 hk. Begge disse er turbomotorer og kombineres med sekstrinns girkasse.

Billigste versjon med 4WD er 1.4T/140 hk til en pris av 304.000 kroner. Tilsvarende med dieselmotor koster 6000 kroner mer.

Ikke 4WD med automat
Vil du ha automat, kan det bare kombineres med 2WD og 1.7 diesel med 130 hk. Her har billigste versjon utstyrsnivå Enjoy og koster 297.000 kroner.

Oppgradering til øverste trinn, med betegnelsen Cosmo, koster 30.000 kroner og inkluderer blant annet sportsseter i skinn, ryggekamera, adaptive frontlys, el-drevet soltak og midtarmlene bak.

Mokka gir et meget tillitvekkende inntrykk under vårt første møte med nykommeren på tyske veier denne uka.

Vi finner oss fort til rette idet vi setter oss inn ved rattet. Det er ingen tvil om at interiøret er hundre prosent Opel. Brytere, hendler og instrumenter kjenner vi igjen i form, plassering og funksjon fra andre Opel-modeller, og overflatene gir god kvalitetsfølelse.

Kjører fint
Kjøreegenskapene er en kompakt-SUV verdig. Bilen er lett å håndtere både i trange bygater og på svingete landeveier.

Noen mil på Autobahn ble det også, i hastigheter godt over normalt norsk nivå, hvor Mokka viste seg å være meget retningsstabil samtidig som støyen ikke var spesielt plagsom. Vi kan også slå fast at Mokka er svært lite følsom for sidevind.

Opel understreker at chassiset er utviklet og finjustert i Tyskland, tilpasset smak og behag hos europeiske kunder. Det er kanskje dette punktet som blir en av forskjellene mellom Mokka og Trax.

Firehjulsdriftsystemet er det samme som vi finner i de fleste kompakt-SUVer på markedet. Det betyr at bilen er 100 prosent forhjulsdrevet ved vanlig kjøring på tørr vei, mens en elektromagnetisk multi-plateclutch fordeler inntil 50 prosent av drivkreftene til bakhjulene hvis et av forhjulene spinner.

Priser og fakta Opel Mokka

FAKTA Opel Mokka 1.4T/140 hk 4x4 M6

Motor:

4-syl. bensin, 1364 ccm

Effekt:

103 kW (140 hk) v/4900-6000 o/min.
200 Nm v/1850-4900 o/min.

Mål:

428 x 178 x 166 cm (L/B/H)

Akselavstand:

255,5 cm

Egenvekt m/fører:

1425 kg

Bagasjevolum:

356 liter

Aks. 0-100 km/t:

9,8 sek.

Toppfart:

195 km/t

Snittforbruk:

0,64 l/mil

CO2-utslipp:

149 g/km

Pris fra:

kr 304.000

Lansering i Norge:

Ca. 1. november

Konkurrenter: Ingen direkte, men Skoda Yeti, Mitsubishi ASX og Nissan Juke nevnes.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: