Ansiktsløft for 7-serien
FØRSTEINNTRYKK: Ny teknologi medfører prisreduksjoner på inntil 400.000 kroner når BMW foretar en oppdatering av 7-serien. Kjennere vil legge merke til at fronten er endret og modernisert. Nytt er også blinklys integrert i nedre del av sidespeilene og en elegant kromstripe som binder sammen de to kattøynene nederst i bakfangeren. Innendørs har 7-serien nye forseter med økt komfort og god støtte for lår og rygg. Baksetet er bygget for maksimal komfort på lange reiser, det er jo ofte her bileieren befinner seg. Man kan velge mellom hel “sofa” eller to separate seter med individuell innstilling – noe som gir herlige muligheter for en avslappende reise. Behovsstyrte instrumenter På senterkonsollen sitter iDrive-kontrollen som styrer de fleste funksjoner - det mest intuitive systemet på markedet leses av på en stor, høyoppløselig skjerm øverst på dashbordet. De 6-, 8- eller 12-sylindrede motorene i 7-serie er nye eller oppdaterte, noe som innebærer økte ytelser og redusert forbruk. 8-trinns automatgirkasse er standard og erstatter den tidligere 6-trinnskassen. Auto start/stopp og regenerering av bremsekraft er også standard. En “Driving Experience” (Kjøreopplevelse) funksjon via en kontrollknapp lar deg fremheve bilens mest komfortable eller sportslige sider, og EcoPro-innstillingen sørger for lavest mulig forbruk. Effektivt På lanseringen kjørte vi 750Li, den lange utgaven med V8 bensinmotor. Motoren er nærmest lydløs i komfortable cruise-hastighet, men leverer et herlig snerr når man velger Sport-innstillingen og gasspedalen brukes aktivt. Komforten er en luksuslimousin verdig, enten man er aktiv bak rattet eller nyter livet i baksetet. Det er imponerende hvor smidig den store limousinen kjennes på sportinnstilling. Nye markeder Den lange 7-serien stikker seg likevel ut i trafikkbildet som fortsatt domineres av slitne Lada- og Volga-modeller, på tross av at dette er et av verdens raskeste voksende bilmarkeder. Prisras på hybrid Effekten er redusert fra 465 til 320 hestekrefter og dreiemomentet fra 700 til 450 Newtonmeter. Likevel er ytelsene imponerende - med 0-100 km/t på 5,7 sekunder, toppfart på 250 km/t og et snittforbruk på 0,68 liter på mila. I motsetningen til forgjengeren kan den nye modellen kjøres rent elektrisk over en distanse på inntil fire kilometer, i hastigheter opptil 60 km/t. Eller man kan kombinere bensinmotoren og elmotoren for å oppnå maks effekt under akselerasjon. Den nye drivlinjen gir 7-serie ActiveHybride en prislapp på 1.240.000 kroner – 420.000 mindre enn den utgående modellen. Dermed blir den et interessant alternativ til 740i som rimeligste alternativ for de som ønsker bensinmotor. Ny inntrekker Her velger de fleste 7-seriekunder den rimeligste dieselutgaven. 730d har normalt 258 hk, men kommer nå også i en nedtunet utgave med 211 hk. Det gir en innstegspris på kr 961.600 før man begynner å krysse av på utstyrslisten. De 47 fraværende hestene gir nemlig en avgiftsreduksjon på hele 80.000 kroner. - Vi regner med å selge 20-30 nye 7-serie i år, sier markedsdirektør Kjetil Myhre hos BMW Norge. - De fleste velger 730d, og med den nye motoren får man en bil med firehjulsdrift til like over millionen – det tror vi vil friste en del.
Konkurrenter: Audi A8, Mercedes S-Klasse, Jaguar XJ, Lexus LS Artikkel fra www.firmabil.no URL: |