[]
[] [firmabil.no] []

Porsche topper Cayenne


Terje Ringen



Ønsker du en sportsbil, men trenger en SUV? Porsche kan hjelpe deg – nå lanseres en enda sintere Cayenne.

Det måtte jo komme en Turbo S-utgave av Cayenne også. Selv om det er dieselmodellen som står for volumet i Norge, er det mange Porsche-entusiaster som sverger til svære bensinmotorer, helst med pustehjelp.

Med sitt avanserte chassis holder den følge med mange rendyrkete sportsbiler, og vel så det. Samtidig er alle Cayennes praktiske egenskaper intakt, som egenskapene offroad, komfort på lange turer og evnen til å dra tunge henger inntil 3,5 tonn.

Snittforbruket er heller ikke skremmende, 1,15 liter på mila er det samme som den «ordinære» Turbo S har oppgitt. I praksis vil det si at S-utgaven er mindre drikkfeldig per hestekraft.

For Turbo-S henter ut hele 550 hester fra den 4,8-liters V8en – 50 hk mer enn Cayenne Turbo. Maks dreiemoment er økt fra 700 til 750 Newtonmeter. Dermed kan du sprinte to tideler raskere til 100 km/t - her skal det ta 4,5 sekunder, og oppnå en toppfart på 283 km/t (+5 km/t).

LES: Vår prøvekjøring av Panamera Turbo S

Cayenne Turbo S er konfigurert for å gi mest mulig dynamiske kjøreegenskaper. Derfor er den lastet med elektroniske hjelpemidler som luftfjæring med PASM demperkontroll, samt PDCC dynamisk chassiskontroll som reduserer krengning i svinger og ivaretar komfort og sportslige egenskaper.

PTV Plus jobber sammen med en elektronisk styrt diffbrems og sørger for at kreftene fordeles optimalt mellom hjulene. Cayenne Turbo S er også utstyrt med Sport Chrono som standard.

I eksteriøret er det en rekke sporty detaljer som skiller S-utgaven fra en vanlig Cayenne Turbo, som luftinntakene, lyktene og speilhusene. Felgene er tofargede 21-tommere i spesialdesign, og gjennom dem skimtes røde bremsecalipere.

Designerne hentet frem nye tofarge lærinteriør i nye farger og mønstre for Cayenne Turbo S. Man kan velge mellom sort / carrera-rød eller sort / luxor-beige. Skinnet er pyntet med sømmer i kontrastfarge. Dekor i karbonfiber kompletterer det sportslige interiøret.

Basert på foreslåtte avgifter i statsbudsjettet vil Cayenne Turbo S koste 2.325.000, drøye 300.000 mer enn en Cayenne Turbo. Leveringen starter i januar 2013.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: