Farlig med lavt trykk
En av to bilister på norske veier kan kjøre med så lavt dekktrykk at det øker risikoen for vannplaning. Det melder Michelin, som i løpet av august og september i år har gjennomført kontroller av lufttrykk på personbiler over hele Norden. Tallene tyder på at mange av Norges rundt 2,2 millioner registrerte kjøretøy kjører med farlig lavt lufttrykk i minst ett hjul: i de norske kontrollene hadde 52,4 prosent farlig lavt lufttrykk. Michelin definerer alle biler som kjører med lufttrykk som er 0,5 bar eller mer under det anbefalte som ”farlig lavt lufttrykk”. I Sverige kjører om lag 30 prosent med farlig lavt lufttrykk. Finnene er flinkest: i Finland kjører bare rundt 16 prosent med farlig lavt dekktrykk. Dobbelt så mange finske bilister som norske kjører med korrekt lufttrykk i dekkene. – Ved 0,5 bar under det anbefalte dekktrykket endres bilens kjøreegenskaper, og risikoen for vannplaning starter allerede ved 70 km/t i stedet for 90, sier miljø- og trafikksikkerhetsansvarlig Lennart Lomaeus i Michelin Nordic. For lavt lufttrykk i dekket er også den vanligste årsaken til punkteringer. Lufttrykket har også stor betydning for dekkets slitasjeegenskaper og dermed biløkonomien. Et lufttrykk som er 0,5 bar for lavt reduserer dekkets levetid med 25 prosent. For lavt lufttrykk i dekkene øker også bilens forbruk: En tommelfingerregel er at 1 bar for lavt lufttrykk gir ca. seks prosent økt drivstofforbruk, og dermed også økte karbonutslipp og større miljøbelastning. – Mange bilister vet ikke at de er miljøsinker. Det er overraskende at så få bilister vet hvor viktig dekktrykket er både for miljøutslipp og egen økonomi, sier Lennart Lomaeus. Mønsterdybde og vinterdekk I Norge kjørte 5,7 prosent av bilene med dekk med lavere mønsterdybde enn 3mm, det er noe bedre enn gjennomsnittet for Norden. I Sverige kjørte til sammenligning hele 9,5 prosent av bilene dekk med mønsterdybde under 3 mm. – Som bilist er det lett å la sparsommeligheten bedra fornuften, hevder Lennart Lomaeus. På papiret kan det se billig ut å kjøre på samme dekk året rundt. Men ved å kjøre med vinterdekk om vinteren og sommerdekk om sommeren, får forbrukeren både best sikkerhet og maksimalt antall mil ut av dekkene. Vinterdekkene er konstruert for lave temperaturer og blir derfor myke i sommervarmen, noe som fører til at de slites raskere og får en lengre bremsestrekning. 7,4 prosent av norske bilister i undersøkelsen kjørte fortsatt i september med vinterdekk på bilen, det er bedre enn både Sverige og Danmark. men langt etter Finland hvor nesten alle bilister hadde sommerdekkene på plass. I Sverige hadde 8,8 prosent av de testede bilene fortsatt vinterdekkene på. Vinterdekkenes myke gummiblanding slites rask på varme sommerdager, noe som innebærer dyrere totale dekk-kostnader for bilistene. Tester viser også at piggfrie vinterdekk får betydelig dårligere egenskaper på så vel tørre som våte sommerveier enn et sommerdekk, og det gjelder både nye og slitte dekk. Kjører man med vinterdekk om sommeren blir bremsestrekningene lenger, veigrepet dårligere og dermed øker ulykkesrisikoen i trafikken.
Fem dekktips fra Michelin:
Michelins informasjonskampanje ”Fyll opp med luft” har til hensikt å informere om konsekvensene av å kjøre med feil lufttrykk i dekkene. Kontrollene utføres gratis av Michelins tekniske eksperter. Bilistene får lufttrykket i dekkene sine kontrollert og eventuelt korrigert, samt informasjon om hvorfor det er viktig å kontrollere dekkene sine. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |