- Kjenner ikke sine rettigheter
En av fem tror at nybilgarantien bortfaller ved bruk av frittstående verksted. Bilimportører og merkeforhandlere må ta skylden for manglende kunnskap blant bileierne, mener Arild Hansen i Autobransjens Leverandørforening.18 prosent av bileierne tror nybilgarantien bortfaller ved bruk av frittstående verksted. 33 prosent har ikke tenkt over spørsmålet eller svarer vet ikke. Det viser en måling foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL). Andelen som er kjent med reglene om fritt verkstedvalg har ikke økt nevneverdig siden 2010, da ABL fikk utført en tilsvarende måling, sier daglig leder Arild Hansen. -EU- og EØS-reglene har gitt norske bileiere rett til å velge mellom merkeverksteder og frittstående verksteder helt fra bilen er ny, sier han. - Det er mye å spare på å sammenligne tilbud, så det er synd ikke flere kjenner til denne valgmuligheten. Hansen mener at bilimportører og merkeforhandlere må ta et betydelig ansvar for forbrukernes manglende kunnskaper. Spiller "frykt-kortet" - I markedsføringen ser vi en del uheldige eksempler på at merkeverksteder nører opp under usikkerheten, og skaper inntrykk av at bare de selv kan ta hånd om vedlikeholdet, sier han. ABL-direktøren mener at dette holder liv i gamle myter og undergraver den valgfriheten EU har gitt bileierne. - Enkelte av de merkebundne verkstedene har lagt seg på et bevisst tvetydig annonsespråk, sier Hansen. - Uten å skrive det i klartekst, sår de tvil om frittstående verksteders kvalitet, merkekunnskap, reservedeler og diagnoseverktøy. De skaper helt bevisst et etterlatt inntrykk. Undersøkelsen tyder på at de som bryter med gamle verkstedvaner er godt fornøyd. - Fire av ti mener at det ikke er noen forskjell når det gjelder hva slags type verksted som er best og sikrest å bruke. Bare en tredjedel holder en knapp på merkeverkstedet, sier ABL-direktøren. Pris viktigst Pris er den viktigste faktoren når folk skal velge verksted, ifølge undersøkelsen. Service kommer på andre plass. Først på tredjeplass kommer hensynet til om verkstedet er et merkeverksted. - Hvis flere forbrukere virkelig begynner å velge i tråd med disse kriteriene, vil vi nok se en større bevegelse blant verkstedkundene i årene fremover, sier Arild Hansen. Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|