[]
[] [firmabil.no] []

Tiguan får ungdomsavdeling


Jon Winding-Sørensen



På Sao Paulo-utstillingen viser Volkswagen sin nye Taigun. En slags Tiguan junior.

Selve bilen er vel egentlig et veldig logisk tillegg til VWs modellutvalg. En moderne crossover, med mindre flateinnhold enn den utgående Golfen, men med vesentlig større innvendig volum. Med andre ord: ingen stor overraskelse i den avdelingen.
 
Du er jo heller ikke i tvil om hva dette er når du ser den – den følger det samme uni-sex utseendet til Tiguan og Touareg.
 
Rask
Men i drivlinje-departementet venter det oss store nyheter.  Her finner vi den tresylindrede enliteren fra Up men med en turbo i tillegg slik at vi er oppe i 110 hk og 175 kpm.  
 
Det betyr også at vi samtidig får en mye klarere fornemmelse av hva Folkevogn Opp GTI kommer til å by på – kanskje.
 
LES OGSÅ: PRØVEKJØRING AV NYE GOLF
 
0,47 i forbruk gir ikke rørende lavt utslipp – over 120 g CO2.  Til gjengjeld rekker du 100 km/t på 9,2 – hvis du absolutt må. Og kan klokke inn 196 km/t i toppfart.
 
Den nye bilen er bygget på samme plattform som de andre nye småbilene fra konsernet – New Small Family kaller de den (hvor lenge skal den forresten hete New?) og blir derfor en av de mest kompakte kompakt-SUV’ene.  386 cm lang er litt mer enn for eksempel Citigo, mens bredden på 173 cm er rundt 10 cm mer enn Seat Mii.
 
Akselavstanden er også forlenget i forhold til for eksempel Up. De har glemt å fortelle oss hvor høy den er, men den rager sikkert over småbrødrenes 149 cm. 
 
Lover plass
Vi blir forsikret om overdådig indre volum og om at bagasjerommet er på 280 liter med alle setene på plass. Vipp baksetene ned, og vi snakker rett under 1000 liter. Også her er vekten i beundringsverdig avstand fra et tonn.
 
Det er ting fra interiørbeskrivelsen som gjør meg litt nysgjerrig.  «Vi har redusert antall kontrollorganer til et minimum» blir vi fortalt, og et av eksemplene høres ganske smart ut: luftuttakene i dashbordet byr ikke bare på regulerbar retning på luftstrømmen – nå sitter også resten av kontrollen i selve luftgrillen. Derfra kan du styre både viftefarten og temperaturen – og begge verdiene vises med et lite display akkurat der.
 
Volkswagen sier at dette bare er et konsept som de viser for å registrere publikums reaksjoner. Når de er omhyggelig vurdert skal det tas en beslutning om eventuell produksjon – sies det kokett.
 
Rekk opp armen alle dere som virkelig tror at denne ikke for lengst er stemplet inn som en produksjonsmodell. 
 
Det var akkurat det jeg trodde. 
 
PS
Volkswagen registrerte ikke Taigun-navnet før den 31 august i år.  Omtrent samtidig ble CARGOPROFI, WORKPROFI, ROCADURA og AVENTURA registrert.  Jeg regner med at dere gjerne vil vite hva dere kan vente dere fremover.
 
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: