[]
[] [firmabil.no] []

Billig-Leaf


Jon Winding-Sørensen



Her er et nytt eksempel på hvilken boble vi lever i. Nissan Leaf selger såpass dårlig (i resten av verden) at de skal bygge en billig-utgave av den.

Nissan hadde som mål å selge 40.000 Leaf i år.  Det gjør de ikke – det kan se ut som det takter mot halvparten.
 
Såpass skuffende er det at fabrikken nå tar noen konkrete grep for å øke etterspørselen.
 
Egentlig er det jo ikke noen hemmelighet, oppskriften på salgssuksess for denne modellen.  Den norske Nissan-importøren får besøk av journalister fra hele verden som vil studere dette spesialnorske fenomenet.
 
Og alle de 2000 kundene (så langt i år) ble invitert på en overveldende gratis-galla på Youngstorget i Oslo nylig – importørens takk for en formidabel salgssuksess.
 
Se ut
Ta og regn litt på forholdstall, så skal du får se hvor utrolig det norske elbilmarkedet egentlig er: La oss være konservative og si at det blir solgt 2.500 nye Leaf i Norge i år. En markedsandel på 2,5 prosent.  I Europa går det kanskje mot 12. millioner biler i år. 2,5 prosent av det blir 300.000 Leaf.
 
Mer enn 300.000 elbiler dersom resten av Europa hadde vært like gæærn som Norge er.
 
Det er ikke resten av Europa, ikke andre deler av verden heller. I USA selges Leaf med rabatt nå (sammen med Volt – rabattanslagene ligger mellom 4200 og 8000 dollars).  Utsalgsprisen ligger i nærheten av 35.000 dollars (i Japan tilsvarer prisen 47.500 dollars før alle incentiver). Dette kan du gange opp med nesten seks for å hente opp verdien i norske kroner.
 
I Norge koster bilen 255.000 kroner mens du i England må betale litt over 30.000 pund (før du får igjen 5.000 i subsidier). På gata-prisen er altså i realiteten omtrent som i Norge – men den norske prisen er altså komplett ribbet for avgifter.
 
Billigere med økt rekkevidde
Det er japanske SankeiBiz som forteller om en 2013-Leaf der spesifikasjonene skal sørge for et høyere volum.  
 
Dels snakkes det om en pris som i Japan vil kunne ende på tre firedeler av dagens, samtidig som det fortelles at rekkevidden økes.  Men siden det ikke er noe som tyder på nye eller større batteripakker, høres dette siste ut som om det snakkes om en ny kjøresyklus med en ny, teoretisk rekkeviddeverdi.
 
Nissan trenger å skru salget i været. Til nå har Leaf bare vært produsert i Japan, men fra neste år skal den bygges av fabrikkene både i Tennessee og i Sunderland (i England). Bedre forhold mellom valutaene vil gi en automatisk prisnedsettelse i seg selv, men i tillegg snakkes det om et lavere trimnivå, og enklere elektroniske hjelpemidler på førerplassen.
 
Men i elboble-landet Norge vil utviklingen kanskje gå den andre veien?  Jo dyrere, jo flere?

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: