Sjarmerende tospann
NETTKJØRT: TwinAir er motoren Fiat 500 har savnet. 875 kubikk med italiensk brukskunst som matcher retrobilen perfekt. Det skjer definitivt spennende ting på bensinmotorfronten om dagen. TwinAir-motoren som nå finnes både i Fiat 500 og Alfa Romeo MiTo, tilfører en morsom miks av dieselmoment i lave turtall, samtidig som den også liker å tynes litt. Kombinert med en lyd som definitivt får deg til å smile, og som passer fint til de som synes bybiler godt kan frese mer enn de summer. I tillegg viser Fiat med denne motoren at det fortsatt er en del å hente når det kommer til effektivitet for små bensinmotorer. Retrolyd 95 gram CO2 lover Fiat oss fra den lille, tosylindrede turbomotoren. Det er kult, men enda kulere er det faktisk at kombinasjonen av det lille volumet, turbo og variable ventiltider, gir 85 morsomme hestekrefter. Jeg garanterer, første gang du starter opp en TwinAir, kommer du til å lure på om alt er som det skal være. Litt asynkron, omtrent som en litt sløy jazztrommis. Gi gass, og du kommer til å smile av lyden, nesten litt som i de gamle Alfa-boxerne. All uro over litt ujevn tomgang er som blåst bort, for her er det bare å gi gass – helt opp mot rødstreken. Lyd i seg selv er selvsagt ikke nok. Den lille turbomotoren leverer overraskende godt – 145 Newtonmeter dukker opp ved 1900 omdreininger. Der denne bilen brukes mest, i tettbygde strøk, gir det bra skyv. Det er heller ikke noe problem å ta med denne motoren ut på motorveien – faktisk gir den mer enn nok til å spise unna godt med mil. Vær imidlertid oppmerksom på at den ganske raskt går fra å være en nøktern lavforbruksmotor til noe litt mer midt på treet når du ligger og cruiser opp rundt høyeste tillatte hastighet på norske veier. Ecotriks Skulle du være spesielt interessert i å være miljøvennlig har Fiat velvillig utstyrt 500 TwinAir med en Eco-knapp som reduserer momentet til 100 Newtonmeter i et forsøkt på redusere forbruket ytterligere. Befinner du deg i den leiren kan du også plukke md deg automatkassa Duologic, som reduserer utslippet til 92 gram – fordi den girer smartere enn deg. For å være ærlig – jeg tror ikke du kommer til å trykke på knappen veldig ofte. Vinner på sjarmen Den tosylindrede motoren kler 500 veldig godt. Pakken blir da også mer fristende av at importøren har lagt på godt med utstyr på modellen. Alufelger, glasstak, skinnseter, bedre stereo og parkeringssensor følger med når du får igjen en hundrings på 190.000 kroner. Det gjør den ikke til den billigste småbilen du kan kjøpe deg, men til gjengjeld har den mengder av sjarm som trolig kommer til å gjøre den til en favoritt i husstanden.
Konkurrenter: Toyota IQ, Mini One, Smart ForTwo Artikkel fra www.firmabil.no URL: |