[]
[] [firmabil.no] []

Italiensk amerikaner


Stein Pettersen



NETTKJØRT: Fiat har pusset opp Dodge Journey – det har blitt en ganske vellykket reise.

Fiat har lang tradisjon med flerbruksbiler. Faktisk før den slags var funnet opp. Da de først ble funnet opp sørget de for å lage den moderne Multipla som sammen med Renault Espace var biler som virkelig tok oppgaven på alvor.

Når det gjelder flerbruk, når ikke Fiat Freemont Multipla til de kule lyktene en gang. Til gjengjeld har den noe av det nordmenn har lært seg å elske – høyreist og med mulighet for drift på alle fire.
 
Testbilen er da også toppmodellen på lista.  «Urban Automat - All included» - det lover i hvert fall en hel del.
 
Blandingsprodukt
Freemont var første bil ut etter at Fiat og Chrysler slo sine litt rystede pjalter sammen.
Når det kommer til utseendet har ikke Fiat gjort stort annet med Freemont enn å sette på en markant logo og litt småpuss.
 
Det betyr at Freemont i motsetning til andre konkurrenter som kaller seg flerbruksbiler, har beholdt mer av SUV/Crossover-preget.
 
Med sine snaut 4.90 i total lengde snakker vi om en stor bil.
 
Freemont kommer både med fem og syv seter. Som vanlig er det slik at syv seter nødvendigvis fører til at bagasjeplassen blir begrenset – men som femseter er den absolutt romslig.
 
De som planlegger å sitte i de to bakerste setene bør ikke være for store - de er først og fremst egnet som ekstraseter.
 
Flerbruksbiltittelen forsvares da også gjennom seteløsningene. Her sitter du nemlig litt tripp trapp – hver seterad er litt høyere enn den foran – det er fint for ungene som har god utsikt.
Inn og ut kommer du deg også greit, i og med at bakdørene kan åpnes nitti grader – litt skummelt på parkeringsplassen, men veldig fint når du skal ha unger ut og inn.
 
Interiørløft
Den store oppussingen har Fiat gjort innvendig.
 
Freemont hadde faktisk sin verdenslansering på Ekerberg-restauranten i Oslo, og da ble få av oss særlig imponerte over materialkvaliteten.
 
LES MER: VERDENSLANSERING I NORGE
 
I Torino har de imidlertid gjort en god jobb med å fjerne mye av det som tidligere var hardplast, og erstatte det med betydelig mer behagelige materialer.
 
Resultatet er at interiøret nå oppleves som helt på høyde med de fleste av konkurrentene.
Setene er også bra, og det er greit å finne en god sittestilling – også for langbente nordmenn.
 
Bare 4WD med 170 hester
Til tross for at Freemont ser ut som en SUV, er det bare det største motoralternativet som tilbys i kombinasjon med firehjulsdrift.
 
Den toliters dieselmotoren leveres med 140 eller 170 hester, men med samme moment – 350 Newtonmeter.
 
Forskjellen ligger i momentkurven, der 140-hesteren har en karakteristikk som gjør at du har et mindre turtallsområde å boltre deg på.
 
Akselerasjon fra stillestående er ikke det viktigste for biler som dette, men testbilen vår gjør unna sprinten på 11 sekunder. Viktigere er det at den føles sterk i mellomregistret, og dermed fungerer veldig godt ved forbikjøringer.
 
Kjører bedre
Fiat har tatt kjøreegenskapene på alvor da Journey ble Freemont. Riktignok er det vanskelig å maskere bort at dette er en stor og tung bil, men mye av krengningen er borte. Mye av hjulopphenget er endret, og det fungerer bedre på norske veier.
 
Stabiliteten er god, og som langturbil for familien leverer Journey absolutt varene.
Støydempingen er god, noe som bidrar til at også de som sitter i bakseteradene kan delta i samtaler uten at det blir for slitsomt.
 
Alternativ
Trenger du en syvseter med firehjulsdrift er definitivt Freemont et alternativ du bør vurdere. Om ikke firehjulsdrift er viktig, er antallet konkurrenter plutselig mange flere.
 
LES MER: DODGE JOURNY MOT FORD S-MAX
 
Den billigste utgaven av Freemont er en ribbet versjon til kr 440.000 som femseter med tohjulsdrift. Legger du på 20.000, og det bør du, får du en langt bedre utstyrt bil med skinnseter og det du forventer en slik bil skal ha.
Billigste alternativ med firehjulsdrift koster 594.000 kroner, mens vår helspekkede testbil ender opp rett under 600.000.
 
Freemont tar en mellomposisjon mellom SUV og flerbruksbil. Er du ute etter en mer rendyrket utgave av en av disse sidene, er ikke Freemont det beste valget. Er du mer Ole Brumm-typen kan det faktisk fungere å si «Ja takk, begge deler».
 
FAKTA Fiat Freemont 2.0 4WD Urban Automat - All included
Motor:
4-syl. turbodiesel, 1956 ccm
Effekt:
125 kW (170 hk) v/ 4000 o/min. 
350 Nm v/1750-2500 o/min.
Mål:
488,8 x 187,8 x 169,1 cm (L/B/H)
Akselavstand:
289 cm
Egenvekt u/fører:
1940 kg
Bagasjevolum:
185 liter
Aks. 0-100 km/t:
11 sek.
Toppfart:
180 km/t
Snittforbruk:
0,74 l/mil
CO2-utslipp:
195 g/km
Pris:
kr 599.900
 
Konkurrenter: Volkswagen Sharan, Ford S-Max, Mitsubishi Outlander

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: