[]
[] [firmabil.no] []

Hybridene henger etter


Per Morten Merg



Neste år lanserer flere bilmerker nye hybridmodeller. Flere av disse får problemer når kundene etterspør tilhengerfeste. Her ser du hvilke.

Ola og Kari Bilist elsker tilhengere. For eksempel bestiller ni av ti Passat-kjøpere fabrikkmontert tilhengerfeste.

Blant dem som ikke kan levere tilhengerfeste på hybridbilene, er Toyota - som forventer en hybridandel på sine biler opp mot 40 prosent neste år.

Adm direktør i Toyota Norge, Lars-Erik Årøy, forklarer:

- Hybridsystemene er ikke dimensjonert for den type belastning det er å kjøre med tilhenger.

- Bilene er konstruert med lav vekt for lavt forbruk. Forsterkninger i karosseriet som er nødvendige med tilhenger, er utelatt. Det er kun i de nordiske landene at tilhenger egentlig er noe tema, legger han til.

Årøy sier at Toyota har krav til bakkestart ved 8 graders helning, mens kravene til hengerfeste i typegodkjenning er 12 grader.

- Blir systemet overbelastet, kan elmotoren gå for varm. Men vi har ikke gitt opp håpet om at fabrikken finner en løsning på dette problemet, sier han.

Hybridversjonene av disse modellene kan IKKE trekke tilhenger:

  • BMW 3, 5 og 7-serie
  • Honda Insight
  • Lexus CT
  • Opel Ampera
  • Mercedes E- og S-klasse
  • Toyota Prius, Auris og Yaris
Hybridbiler som kan trekke tilhenger, men med ulik maksimalvekt:
  • Citroën DS5 Hybrid - 500 kg
  • Lexus GS 450h - 1.500 kg
  • Lexus RX 450h - 2.000 kg
  • Lexus IS h (lanseres juni 2013) - 750 kg
  • Mitsubishi Outlander (lanseres 2. halvår 2013) - 1.500 kg
  • Peugeot 3008 Hybrid4 - 770 kg
  • Peugeot 508 RXH - 1.100 kg
  • Volvo V60 Plugin Hybrid - 1.900 kg
Eksempel på en typisk biltilhenger, denne har totalvekt på 1.300 kg:



 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: