Hybridene henger etter
Neste år lanserer flere bilmerker nye hybridmodeller. Flere av disse får problemer når kundene etterspør tilhengerfeste. Her ser du hvilke. Ola og Kari Bilist elsker tilhengere. For eksempel bestiller ni av ti Passat-kjøpere fabrikkmontert tilhengerfeste. Blant dem som ikke kan levere tilhengerfeste på hybridbilene, er Toyota - som forventer en hybridandel på sine biler opp mot 40 prosent neste år. Adm direktør i Toyota Norge, Lars-Erik Årøy, forklarer: - Hybridsystemene er ikke dimensjonert for den type belastning det er å kjøre med tilhenger. - Bilene er konstruert med lav vekt for lavt forbruk. Forsterkninger i karosseriet som er nødvendige med tilhenger, er utelatt. Det er kun i de nordiske landene at tilhenger egentlig er noe tema, legger han til. Årøy sier at Toyota har krav til bakkestart ved 8 graders helning, mens kravene til hengerfeste i typegodkjenning er 12 grader. - Blir systemet overbelastet, kan elmotoren gå for varm. Men vi har ikke gitt opp håpet om at fabrikken finner en løsning på dette problemet, sier han. Hybridversjonene av disse modellene kan IKKE trekke tilhenger:
Hybridbiler som kan trekke tilhenger, men med ulik maksimalvekt:
Eksempel på en typisk biltilhenger, denne har totalvekt på 1.300 kg: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |