Oppsving i bilsalget
Oktober viste en oppgang i antall registreringer på hele 7,5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. I kampen om å være Norges mest populære merke ser det meste ut til å være avgjort, to måneder før målgang. Med 1848 nye biler og en markedsandel på 14,9 prosent, tok Volkswagen nok en etappeseier i striden med Toyota som leverte 1640 nye personbiler, tilsvarende 12,6 prosent markedsandel. Hittil i år leder VW nå med 2300 biler, og det blir nok vanskelig for Toyota å innhente. Jevnere er kampen om tredjeplassen, der Ford leverte ut drøyt 50 biler mer enn Volvo i oktober. Akkumulert er differansen 330 biler i favør Ford, noe som gir de to markedsandeler på henholdsvis 8,2 og 7,9 prosent. BMW er størst av de tyske premium-merkene i oktober, mens Audi leder kappløpet etter 10 måneder. De to kan notere seg for økninger på henholdsvis 17,0 og 15,8 prosent hittil i år. Blant de 20 største merkene er det Kia som uten sammenligning øker mest. Etter oktober i fjor hadde de levert ut 1967 nye biler, mens de hittil i år kan notere seg for 4107 – en økning på hele 109 prosent. Slikt står det respekt av, og de nærmer seg nå drastisk storebror Hyundai. Med ny Kia-forhandler på Ensjø, visstnok Europas største i sitt slag, går de trolig en enda lysere fremtid i møte. De som har minst grunn til å være fornøyd med utviklingen hittil i år er Mitsubishi og Suzuki. De faller med henholdsvis 39,6 og 35 prosent. Det er nok heller ikke den store stemningen hos Peugeot som har en nedgang på 15,1 prosent hittil i år. Du finner flere data hos Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |