Lekent fra Opel
FØRSTEINNTRYKK: Adam er Opels forsøk på å rappe kunder fra Fiat 500, Citroen DS3, Audi A1 og Mini. Hovedvåpenet er en uendelig mengde valgmuligheter. For å slå det fast med en gang; Adam er et friskt pust fra et merke som opplagt slåss med ryggen mot veggen for å overleve i en presset bilindustri. I motsetning til Fiat og Mini har Opel droppet alle former for retrodesign, og i stedet konsentrert seg om å gi Adam en moderne småbildesign som sprites opp av uendelige muligheter for individualisering av bilens utseende. I et forsøk på å gi Adam et mer maskulint preg har designerne sørget for at den er den bredeste i klassen. Spørsmålet er om det er tilstrekkelig? Gøy på jobben Jam: Kul og billigst. Glam: Komfortabel, klassisk og med touch av eksklusivitet. Slam: Sportslig og med gatekred. Du har 12 ulike farger å velge mellom i utgangspunktet, blant dem White My Fire, James Blond, Saturday White Fever og Buzz Lightgreen. Det er oppfinnsomt. Legg til en million kombinasjonsmuligheter mellom farger på bilen, taket, interiøret, ja til og med egne klips til å sette på felgene for å kunne endre uttrykket på bilen. Innvendig kan du velge mellom ulike former for materialer i dashbordet, du kan få foliert opp deler av bilen med striper, splash eller noe som etterligner karbon. Lista er lang, men morsom. Målet til Opel er at prisene på de ulike mulighetene skal være så lav at de som kjøper, faktisk gidder å sette seg inn i de 30.000 kombinasjonsmulighetene. Den som kjøper denne bilen i sort med sort interiør, kommer jeg personlig til å ta en alvorsprat med. Retro likevel Motorene er i følge sjefsingeniør Dieter Metz, «utprøvd og kjent fra før». Det betyr selvsagt at de er hentet fra eksisterende Corsa og Agila. Ulempen med det er at de ikke er blant de mest moderne på markedet. Du får tre ulike bensinmotorer, en 1,2-liters firesylindret motor på 70 hester og en 1,4-liter som kommer med 87 eller 100 hester. Alle bilene vi kjørte på lanseringen var 87-hesteren. Det fungerer helt greit, men CO2-utslipp på henholdsvis 118 og 119 gram per kilometer, er ikke godkjent i en klasse der alle konkurrentene har biler med utslipp på godt under 100 gram. Den eneste girkassen er også lett retro, med fem trinn. Diesel er ikke et tema, det koster for mye, og passer i følge Opel ikke en slik bil – jeg er helt enig. I 2014 kommer Adam med en nyutviklet, tresylindret turbomotor på en liter, som utvikles i samarbeid mellom General Motors og kinesiske SAIC. Den vil også få en sekstrinns manuell girkasse. Under skallet er Adam en forkortet utgave av dagens Corsa, og den skal også bygges på samme fabrikken i Eisenach. Teknologien er den samme, MacPherson foran, torsjonsaksel bak. Litt rart er det jo å se en bil som kan leveres på 18-tommers hjul, men som har trommelbremser bak. Artig Det er godt med justeringsmuligheter for rattet, og setet kan justeres i høyden. Hodehøyden er god, og instrumenter og knapper ser definitivt moderne ut. Opel har også tenkt smart når det gjelder å skape nok rom til å legge fra seg alt man drar med inn i en bil. Utsikten på skrå bakover blir ganske begrenset av den store C-stolpen, så vurder blindsonevarsling – det finnes som ekstrautstyr. Baksetet er, i likhet med de andre konkurrentene i klassen, best egnet til noen bagger, eller små barn. Bagasjerommet er bare 170 liter, noe som nok gjør at behovet for å legge ned baksetene vil oppstå om du skal lenger enn hjem fra butikken. Hvor smått? Adam kommer med hjul fra 15 til 18 tommer, for 17- og 18-tommere er sportschassis standard. Under lanseringen kjørte jeg biler med 16- og 17-tommers hjul, og konklusjonen er som så ofte ellers; store hjul ser tøft ut, men har lett for å gå utover komforten. Det er likevel ikke så enkelt, for på landeveien er det lett å kjenne at Adam er bygget for bykjøring. Følsomheten i den elektriske servostyringen er svært lett. Med 16-tommere synes jeg den blir for lett. 17-tommere er et fint kompromiss, både når det gjelder utseende og komfort. Det er inne i byen Adam føler seg hjemme – der er den lettkjørt og vekker mange smil og stor glede i sentrale strøk av Lisboa. Det går fint an å ta Adam ut på motorveien, men du savner det sjette giret. Det hadde dempet lyden fra motoren betydelig. Kreftene er tilstrekkelige, men ikke prøv deg på noen veldig offensive forbikjøringer. Sammenlignet med konkurrentene er kjøreegenskapene til Adam nærmest Fiat 500; ukompliserte. Moderne Det utnytter funksjonaliteten i moderne smarttelefoner på en svært god måte. Du kan koble opp telefonen din enten via USB eller blåtann, og i tiden fremover kommer det en del nyutviklede apper som gir forskjellige muligheter. I praksis betyr det at Opel kan tilby et billig system som ikke selv trenger prosessorkapasitet, men som utnytter det som befinner seg i smarttelefonen. Den første applikasjonen som er klar er for navigasjonen. Det betyr at systemet bruker GPS og eventuell datatrafikk fra telefonen, men viser det på den fine skjermen i midtkonsollen – meget smart! Maskulin? Det er mulig at det kan slå godt inn hos søreuropeiske menn som kanskje er mer i kontakt med sin feminine side, men jeg tror de fleste kjøperne av Adam vil være kvinner, som ønsker at bilen skal være et statement – ikke bare en bil. Klarer Opel det, har de opplagt truffet noe av det samme som de nærmeste konkurrentene også har gjort. Det burde være stuerent nok i massevis. Du kommer til å bli glad av Opel Adam – frem til vi får prisene på bilene og ekstrautstyret kan vi ikke si noe om hvor godt kjøp den er, men riktig priset bør den definitivt fremstå som et morsomt alternativ i denne klassen.
Konkurrenter: Audi A1, Citroën DS3, Mini One, Fiat 500.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |