Alle gode ting er sju
FØRSTEINNTRYKK: Det er ikke noe nytt at Mini bruker forskjellige navn, men aldri har utvalget vært større enn i dag. Her er sjuende gren på stammen. Paceman er basert på Countryman, men for å fremstå som et mer sportslig alternativ har den to sidedører i stedet for fire. I tillegg skrår takbuen nedover bak for å gi coupé-assosiasjoner. Det gir noe lavere takhøyde i baksetet, men ikke verre enn at to personer av normal bygning får plass i hvert sitt individuelle baksete. For å fremheve de sportslige sidene er Paceman utstyrt med sportsunderstell og senket med fem centimeter sammenlignet med Countryman. Du kan velge mellom to alternative bensinmotorer og to dieselvarianter. Forhjulsdrift er standard, men tre av modellene kan leveres med firehjulsdrift mot et pristillegg på ca. 30.000 kroner. Typisk Mini Forsetene er av det sportslige slaget, rattet kan justeres i alle retninger, så det er lett å finne en god sittestilling. Innfelte armlener i dører og sidepaneler øker komforten for passasjerene. Under vår første prøvetur kjørte vi en Mini Cooper S Paceman – det kraftigste alternativet. Turbomotoren har et raust dreiemoment over et stort register som gjør den elastisk på svingete landevei. Valgmuligheter Prisene for Mini Paceman er foreløpig ikke klare, men BMW Norge antyder at den nye modellen blir rundt 10.000 kroner dyrere enn en Countryman, noe som forsvares av et høyere utstyrsnivå. Du kan lese mer om Mini Paceman i Bil nr. 1-2013 som er på plass hos abonnenter 7. desember og i bladkiosken en uke senere. Priser og data Mini Countryman (Legg på ca kr. 10.0000 for Paceman)
Konkurrenter: Ingen direkte, Range Rover Evoque som konsept, Nissan Juke i format Artikkel fra www.firmabil.no URL: |