[]
[] [firmabil.no] []

Alle gode ting er sju


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKK: Det er ikke noe nytt at Mini bruker forskjellige navn, men aldri har utvalget vært større enn i dag. Her er sjuende gren på stammen.

Paceman er basert på Countryman, men for å fremstå som et mer sportslig alternativ har den to sidedører i stedet for fire. I tillegg skrår takbuen nedover bak for å gi coupé-assosiasjoner.

Det gir noe lavere takhøyde i baksetet, men ikke verre enn at to personer av normal bygning får plass i hvert sitt individuelle baksete.

For å fremheve de sportslige sidene er Paceman utstyrt med sportsunderstell og senket med fem centimeter sammenlignet med Countryman. Du kan velge mellom to alternative bensinmotorer og to dieselvarianter.

Forhjulsdrift er standard, men tre av modellene kan leveres med firehjulsdrift mot et pristillegg på ca. 30.000 kroner.

Typisk Mini
På plass bak rattet kjenner man igjen de typiske Mini-detaljene, som den store, sentralt plasserte speedometerklokka, knapper og brytere.

Forsetene er av det sportslige slaget, rattet kan justeres i alle retninger, så det er lett å finne en god sittestilling. Innfelte armlener i dører og sidepaneler øker komforten for passasjerene.

Under vår første prøvetur kjørte vi en Mini Cooper S Paceman – det kraftigste alternativet. Turbomotoren har et raust dreiemoment over et stort register som gjør den elastisk på svingete landevei.

Valgmuligheter
Alternative motorer er Cooper med 122-hesters bensinmotor, Cooper SD med 143-hesters diesel og Cooper D med 112-hesters diesel.

Prisene for Mini Paceman er foreløpig ikke klare, men BMW Norge antyder at den nye modellen blir rundt 10.000 kroner dyrere enn en Countryman, noe som forsvares av et høyere utstyrsnivå.

Du kan lese mer om Mini Paceman i Bil nr. 1-2013 som er på plass hos abonnenter 7. desember og i bladkiosken en uke senere.

Priser og data Mini Countryman

(Legg på ca kr. 10.0000 for Paceman)

Fakta Mini Cooper S Paceman

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1598 ccm.

Effekt:

135 kW (184 hk) v/5500 o/min.
240 Nm v/1600-5000 o/min.

LxBxH:

412 x 179 x 152 cm.

Akselavstand:

259,6 cm.

Egenvekt m/fører:

1380 kg.

Bagasjerom:

330-1080 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

7,5 sek.

Toppfart:

217 km/t.

Snittforbruk:

0,61 l/mil.

CO2:

143 g/km.

Pris:

ca. kr. 360.000.

Konkurrenter: Ingen direkte, Range Rover Evoque som konsept, Nissan Juke i format


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: